Breaking News
آخرین تغییرات ایزو 9001
آخرین تغییرات ایزو 9001

آخرین تغییرات ایزو ۹۰۰۱

آخرین تغییرات ایزو ۹۰۰۱ مربوط به ویرایش سال ۲۰۱۵ میلادی است که موجب تغییرات کلی در ساختار و بندهای این  استاندارد بین المللی گردیده است که طی آن بند های زیر اضافه شده که بازنگری و به روز آوری مستندات سیستمی سازمان های دارای گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۰۸ میلادی ضروری می باشد و می بایست توسط کارشناس تضمین کیفیت و یا به کمک مشاور ایزو ۹۰۰۱ صورت پذیرد.

۴ بافت سازمان

۴-۱ شناخت سازمان و بافت آن

در آخرین تغییرات ایزو ۹۰۰۱ بند بافت سازمانی (محیط سازمان) به موضوع عوامل محیطی تاثیر گذار بر اهداف سازمان، سیستم مدیریت کیفیت، فرآیند ها و …. می پردازد که متن استاندارد به شرح زیر است:

سازمان باید مسایل بیرونی و داخلی را که با هدف و مقاصد استراتژیک آن مرتبط است و آنهایی که بر توانای آن برای دستیابی به نتایج مورد نظر از سیستم مدیریت کیفیت تأثیر می گذارد تعیین نماید.
 
سازمان باید اطلاعات مربوط به این مسائل خارجی و داخلی را مورد پایش و بازبینی قرار دهد.

سازمان باید عوامل محیطی داخلی و بیرونی همانند کارکنان، منابع مالی، زیر ساخت ها، مدیریت، تکنولوژی، فرهنگ سازمان و در حوزه بیرونی مشتریان، رقبا، تامین کنندگان، سازمان های ذیربط، جامعه و ….را که مرتبط با اهداف سازمان و جهت گیری استراتژیک آن هستند و توانایی سازمان را برای دستیابی به نتیجه های مورد انتظار از سیستم مدیریت کیفیت تحت تاثیرقرار می دهند، طی یک سند مشخص شناسایی و تعیین نماید. سازمان باید اطلاعات مربوط به این مسائل خارجی و داخلی را مورد پایش و بازنگری قراردهد که این اقدام با مشارکت و همکاری مشاور ایزو ۹۰۰۱ در فرآیند پیاده صورت خواهد گرفت.

۴-۲ درک نیازها و انتظارات طرف های ذینفع

در بند طرف های ذینفع،  سازمان باید دو قدم اساسی را به انجام برساند که یکی تعیین تمامی ذینفعان داخلی همانند کارکنان، مدیران و سهام داران و ذینفعان خارجی همانند مشتریان، تامین کنندگان، رقبا سازمان های ذیربط ….. است که مرتبط با سیستم مدیریت کیفیت سازمان هستند و دومین اقدام تعیین الزامات این طرف های ذینفع که با سیستم مدیریت کیفیت آن مرتبط هستند.

به دلیل تأثیر یا تأثیر بالقوه آنها بر توانایی سازمان برای ارائه مداوم محصولات و خدماتی که مطابق با الزامات قانونی و مقرراتی مشتری و قابل اجرا، سازمان است تعیین خواهد کرد:

الف) طرف های ذینفعی که با سیستم مدیریت کیفیت مرتبط هستند.

ب) الزامات این طرف های ذینفع که مرتبط با سیستم مدیریت کیفیت است.

سازمان باید اطلاعات مربوط به این طرف های ذینفع و الزامات مرتبط آنها را پایش و بازبینی کند.

 سازمان باید به دلیل تاثیرگذاری ذینفعان بر سازمان در ارائه محصولات و خدمات که نیاز مشتریان و الزامات قانونی و مقرّرات را برآورده می نماید، باید موارد زیر را شناسایی و تعیین نماید که در هنگام اجرای سیستم مدیریت کیفیت با همکاری و مشاوره مشاور-ایزو-۹۰۰۱ انجام خواهد شد.

الف)طرف های ذینفع مرتبط با سیستم مدیریت کیفیت

ب)الزامات این طرف های ذینفع

  سازمان باید اطلاعات و الزامات طرف های ذینفع را در دوره های زمانی مشخص شده مورد پایش و بازبینی قرار دهد.

۵ رهبری

۵-۱ رهبری و تعهد

۵-۱-۱ کلیات

مدیر ارشد باید رهبری و تعهد خود را با توجه به سیستم مدیریت کیفیت نشان دهد;

الف) مسئولیت پذیری در مورد اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت؛

ب) اطمینان از اینکه خط مشی کیفیت و اهداف کیفیت برای مدیریت کیفیت ایجاد شده است و سازگار با بافت و جهت گیری استراتژیک سازمان هستند.

ج) اطمینان از ادغام الزامات سیستم مدیریت کیفیت در فرآیندهای کسب و کار سازمان؛

د) ترویج استفاده از رویکرد فرآیندی و تفکر مبتنی بر ریسک؛

ه) اطمینان از در دسترس بودن منابع مورد نیاز برای سیستم مدیریت کیفیت.

و) اطلاع رسانی در خصوص اهمیت مدیریت کیفیت اثربخش و انطباق با کیفیت الزامات سیستم مدیریت؛

ز) حصول اطمینان از اینکه سیستم مدیریت کیفیت به نتایج مورد نظر خود دست می یابد.

ح) درگیر کردن، هدایت و حمایت از افراد برای کمک به اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت ؛

الف) ارتقاء بهبود؛

ی) حمایت از سایر نقش های مدیریتی مرتبط برای نشان دادن رهبری خود همانطور که در حوزه های مسئولیت آنها اعمال می شود.

۵-۱-۲ تمرکز بر مشتری

مدیریت ارشد باید رهبری و تعهد را در خصوص تمرکز بر مشتری یا اطمینان از موارد زیر نشان دهد :

الف : الزامات مشتری و الزامات قانونی و مقرراتی قابل کاربرد تعیین شده، انطباق دارند ؛

ب : ریسک ها و فرصت هایی که می توانند بر انطباق محصولات و خدمات و توانایی افزایش رضایت مشتری موثر باشند تعیین شده و مورد توجه قرار می گیرند.

ج : تمرکز بر ارائه یکنواخت محصولات و خدمات که با الزامات مشتری و الزامات قانونی و مقرراتی قابل اجرا انطباق دارند ؛

د: تمرکز بر افزایش رضایت مشتری حفظ شود .

۵ رهبری

۵-۲ خط مشی کیفیت

۵-۲-۱ تعیین خط مشی کیفیت;

مشاور-ایزو 9001

۵-۲-۲ ابلاغ خط مشی کیفیت

در قالب اطلاعات مدون شده در دسترس باشد.

  • در درون سازمان انتقال، درک و بکار گرفته شود.
  • در صورت مقتضی در دسترس طرف های ذینفع قرار گیرد.

بیشتر مدیران ارشد سازمان ها به صورت مکتوب و یا غیر مکتوب در فرآیند کسب و کار خود دارای خط مشی بوده که با حضور مشاور ایزو ۹۰۰۱ در سازمان و در هنگام طرح ریزی سیستم مدیریت کیفیت تعیین و تدوین سیستماتیک خط مشی صورت خواهد گرفت.

۵-۳ نقش ها، مسئولیت ها و اختیارات سازمانی

مدیریت ارشد باید اطمینان حاصل نماید که مسئولیت ها واختیارات برای وظایف مربوطه در درون سازمان تخصیص داده شده ،ابلاغ و تفهیم شده اند و به منظور اطمینان از موارد زیر آنرا تعیین نماید.

به همین منظور مدیریت ارشد اقدام به تعیین وظایف، مسئولیت های افراد بر اساس جایگاه سازمانی می نماید که طی سند مدون شرح وظایف و مسئولیت ها توسط واحد منابع انسانی تهیه و به تایید مدیریت ارشد رسانده می شود که می بایست جهت اطلاع کارکنان از وظایف خود در دسترس آنان قرار گیرد.

مسئولیت ها واختیارات

۶ طرحریزی

۶-۱ اقداماتی برای رسیدگی به ریسک ها و فرصت ها

در آخرین تغییرات ایزو ۹۰۰۱ یک نگاه ریسک محور در کل سازمان و فرآیند ها به منظور پیشگیری از تاثیر بالقوه عوامل درونی و برون سازمانی الزام شده است که در زمان طرح ریزی برای سیستم مدیریت کیفیت ، سازمان باید موارد اشاره شده در بند ۴-۱ و ۴-۲ را در نظر بگیرد و ریسک ها و فرصت های مرتبط را که برای پرداختن به موارد زیر لازم هستند تعیین نماید.

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
X