ارزش-های-اصلی-سازمانی، اعتقادها، باور ها و رفتارهای آن کسب و کار را شرح میدهد. این موارد شامل چیزهایی است که ما در کسب و کار و یا سازمان خود به آن اعتقاد و باور داریم و برای سازمان با ارزش است.ارزش-های-اصلی-سازمانی-ما را قادر میسازند که در مسیر ماموریت و چشم انداز خود گام برداریم همانند احترام به مشتری، کیفیت، کارکنان و…..
تحلیل SWOT
SWOT یک نوع تحلیل درونی و بیرونی کسب و کار است که بر اساس نقاط قوت و ضعف (عوامل درونی) و فرصتها و تهدیدها (عوامل بیرونی) تدوین و مستند می گردد. این تحلیل مشخص میکند که امروز کجا ایستادهایم و بر اساس آن میتوانیم تصمیم بگیریم که بر روی چه چیزی تمرکز کنیم تا به اهداف خود برسیم.
اهداف بلندمدت
اهداف بلندمدت متشکل از سه تا پنج جمله یا ردیف است که یک سطح پایین تر از چشم انداز را بیان میکند. به عبارتی این اهداف خرد شدهی چشم انداز شرکت است. این اهداف توضیح میدهد که برنامه ما برای محقق ساختن چشم انداز چیست.
اهداف سالیانه
هر یک از اهداف بلندمدت را میتوان به تعداد کمی اهداف سالیانه (سه تا پنج هدف سالیانه) شکست که تحقق آن در سایه ارزش-های-اصلی-سازمانی، سبب تحقق یافتن اهداف بلندمدت سازمان خواهد شد.
اهداف سالیانه باید اسمارت (SMART) باشند، به عبارتی: مشخص (Specific)، قابل اندازهگیری (Measurable)، دست یافتنی (Achievable)، واقعی (Realistic)، مبتنی بر زمان (Time-Based).
برنامههای عملیاتی
هر یک اهداف سالیانه باید یک برنامه عملیاتی داشته باشد. در برنامه عملیاتی با جزئیات مشخص میشود که برای دست یابی به هر یک چه کارهایی را باید انجام دهیم و سپس در سطح عملیات ها و فرآیند ها جهت اجرا توزیع می گردد که سازمان ها نیازمند وجود ارزش-های-اصلی-سازمانی در سطح این عملیات ها می باشند تا تحقق اهداف و استراتژی ها با کمتری مصرف منابع و در کوتاه ترین زمان ممکن گردد. .
