بیانیه-ماموریت-سازمان(mission statement) یک سند مدون است بیان میکند که فلسفه وجودی سازمان چیست و برای چه منظوری تاسیس شده است و اهداف چیست. چه محصولات و خدماتی را و به چه کسانی شامل مشتریان و سایر ذینفعان عمومی، دولتی و خصوصی فرآهم نماید.
همچنین در بیانیه ماموریت ما می توانیم به ارزش ها، باور ها، اعتقاد سازمان در ارتباط با محصولات و خدماتش، مشتریان، جامعه، محیط زیست و…… دست یابیم.
تعاریف ماموریت
ماموریت را رسالت، وظیفه، شغل تعریف می کنند که در موضع استراتژی کلمه رسالت و وظیفه درست تر به نظر می رسند.
محتوای بیانیه-ماموریت-سازمان
بیانیه-ماموریت-سازمان بایستی بر اساس واقعیات سازمان تدوین شده و همچنین دست یافتنی بوده و نشان دهنده مسیر استرتژیک سازمان باشد.
چگونه از بیانیه-ماموریت-سازمان استفاده کنیم؟
برای استفاده بهتر از بیانیه ماموریت، سازمان ها میبایست ضمن تهیه، تدوین و درج متن بیانیه ماموریت در کلیه فرآیند های سازمانی، آنرا از طریق درک، در سازمان تبدیل به یک باور و اعتقاد نمایند. همچنین بند ها و اهداف تعیین شده آنرا در وظایف و عملیات های فرآیندی و به صورت قابل اندازه گیری به اجرا درآوردند.
رابطهی بیانیه-ماموریت-سازمان و بازاریابی استراتژیک
امروزه سازمان های موفق تلاش میکنند بیانیه مأموریت خود را بر اساس مسئولیتها و دامنه فعالیتهای تولیدی/خدماتی، اجتماعی و اخلاقی تعریف کنند چرا که عملکرد نامناسب و غیر استاندارد فرآیند های سازمانی می تواند نتایج زیانباری را در حوزه ایمنی و زیست محیطی برای جامعه به ارمغان آورد که این پیامدهای منفی می تواند رابطه بلند مدت، اعتماد و وفاداری مشتریان را نسبت به سازمان از بین برد.
برنامه استراتژیک چیست؟
بیانیه چشم انداز سازمان
ارزش های اصلی (هسته ای)
چرا-به-استراتژی-نیازمندیم؟
مراحل برنامه ریزی استراتژیک
بازگشت به صفحه قبل
