توضیحات
دانلود روش اجرایی مدیریت دانش
دانلود روش اجرایی مدیریت دانش-ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ شامل;
- متن روش اجرایی
- فرم های مدیریت دانش
تعریف دانش در دیکشنری آکسفورد : عبارت است از آگاهي و آشنايي حاصل از تجربه يا از يك حقيقت، شخص و يا شيء و بعنوان دامنه و حيطه اطلاعات فردي نیز تعریف میشود.
مدیریت دانش :مديريت دانش، رسيدن به اهداف سازمان با استفاده بهينه از دانش و يا توانايي يك سازمان در استفاده از سرمايه معنوي (تجربه و دانش فردي نزد هر فرد) و دانش دسته جمعي به منظور دستيابي به اهداف خود از طريق فرايندي شامل توليد دانش، تسهيم دانش و استفاده از آن به كمك فناوري است که می بایست در راستای دستیابی به اهداف سازمانی بکارگیری شود.
دانش چیزی جزء کسب تجربه نیستیعنی هرآنچه را که فردی در طول زندگی کاری خود به صورت تجربه کسب می نماید، دانش گفته می شود که می تواند از موفقیت ها یا شکست ها حاصل شده باشد. با ذکر مثالی مرتبط با سیستم های مدیریت، مفهوم دانش را بسط می دهیم: فرض کنید کارشناس فروش تغییرات مورد نظر مشتری/کارفرما را در خصوص سفارش دریافت، و پس از اصلاح نقشه هاو یا سایر مدارک مرتبط همانند پیش فاکتور و غیره را جهت تایید، مجدداً به مشتری/کارفرما ارجاع می نماید و مشتری به صورت تلفنی اسناد دریافتی را تایید می نماید. حال فرض کنید واحد های خرید، ساخت/تولید بر مبنای تایید ضمنی مشتری اقدام به خرید و تامین مواد و قطعات، ساخت قالب و ابزار و سپس تولید محصول/پروژه می نماید ولی در هنگام ترخیص/دریافت کالا مشتری/کارفرما کالا/پروژه را ریجکت می نماید و به هیچ عنوان زیر بار مسئولیت تایید تغییر صورت گرفته محصول/پروژه نمی رود که نتیجه آن احتمالا اختلاف شرکت با مشتری و ایجاد هزینه های مردودی کالا است که در اینجا با آن کاری نداریم. حال خروجی این فرآیند را ضمن ثبت و اجرای اقدامات اصلاحی، به عنوان یک تجربه ناموفق (شکست) کارشناس فروش را تحت عنوان کسب تجربه ثبت و سازمان تلاش می نماید به سایر کارشناسان فروش و فنی نیز منتقل نماید تا در آینده از تکرار چنین اشتباهی پیشگیری نماید. |
معمولاً دانش سازمانی از دو طریق بدست می آید: یکی دانش آشکار که به صورت مستندات، سوابق و … بوده و دسته دوم دانش ضمنی یا پنهان است که حاصل تجربهود روش اجرای و اطلاعات فردی کارکنان داخلی سازمان و یا مربوط به امر بیرونی سازمان همچون ارتباط با مشتریان، بازار، رقبا و … است.
مدیریت دانش از نظر گیلبرت و همکاران : شامل شش فعالیت اصلی شناسایی دانش، کسب دانش، توسعه دانش، اشتراک گذاری و توسعه دانش، بهره برداری از دانش و نگهداشت دانش به منزله سنگ بنای مدیریت دانش تعیین شده است. (گیلبرت و همکاران، 1999: 34-31).
افزودن روش اجرایی مدیریت دانش به سبد خرید
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.