Breaking News

كنترل-كیفیت-آماری-sqc

كنترل-كیفیت-آماری-sqc

كنترل-كیفیت-آماری-sqc شاخه‌ای از كنترل كیفیت است كه شامل جمع‌‌آوری، تحلیل و تفسیر داده‌ها برای استفاده در فعالیت‌های كنترل كیفیت می باشد. كنترل فرآیند آماری (SPC) و نمونه‌گیری برای پذیرش دو بخش اصلی كنترل كیفیت آماری‌اند.

كنترل-كیفیت-آماری-sqc
كنترل-كیفیت-آماری-sqc

كنترل فرآیند آماری Statistical Process Control SQC

اگر قرار باشد یك محصول مشخصات مورد نظر مشتری را دارا باشد آنگاه این محصول باید بوسیله یك فرایند پایدار یا تكرارپذیر تولید گردد. به عبارت دیگر فرآیند تولید باید از تغییرپذیری كمی نسبت به مقدار هدف یا ابعاد اسمی(Nominal Dimensions) مشخصات كیفی محصول یا خدمت برخوردار باشد.

كنترل فرآیند آماری مجموعه ای قدرتمند و توانا از ابزار حل مشكل است كه در ایجاد ثبات در فرآیند و بهبود كارآیی از طریق كاهش تغییرپذیری مفید واقع می گردد.

در هر فرآیند مقدار خاصی تغییرپذیری به طور ذاتی وجود دارد. این تغییرپذیری ذاتی در اثر انباشته شدن مجموعه زیادی از انحرافات كوچك و غیرقابل اجتناب به وجود می آید.

در كنترل كیفیت آماری این تغییرپذیری را معمولا به عنوان یك سیستم پایدار می شناسیم. فرآیندی كه فقط در حضور انحرافات تصادفی عمل كند را فرآیند تحت كنترل آماری نامند.

منابع ایجاد تغییرپذیری در فرآیند كه شامل انحرافات تصادفی نیست را انحرافات با دلیل(Assignable Causes) نامند. فرآیندی كه در حضور انحرافات با دلیل عمل كند را فرآیند خارج كنترل گویند.

ابزار هفتگانه SPC

  1. هیستوگرام

  2. برگه كنترل

  3. نمودار پارتو

  4. نمودار علت ومعلول

  5. نمودار تمركز نقص ها

  6. نمودار پراكندگی

  7. نمودار كنترل

كنترل كیفیت به زبان آماری

1- توزیع، طبیعی(نرمال) باشد.

2- مركزیت آن منطبق بر هدف باشد.

3- پراكندگی توزیع كم باشد.

كنترل-كیفیت-آماری-sqc
كنترل-كیفیت-آماری-sqc

كنترل كیفیت آماری، استفاده از تكنیك‌های آماری در همه مراحل تولید، مونتاژ و خدمات است، تا بدین طریق بتوانیم محصولی با كیفیت و مطابق با مشخصات مطلوب و مورد نظر مصرف‌كنندگان تولید كرده و باعث جلب رضایت مشتری شویم.

كیفیت چیزی فراتر از مهارت‌ها، ابزار، فرآیند و شرایط تولیدی است. باید توجه داشت اگر در حین تولید به فرآیند تولید توجه نشود و بازرسی بر روی آن اعمال نشود، امكان ایجاد بسیاری از ضایعات و دوباره كاری‌ها را داریم و محصولی خارج از شرایط كنترلی تولید شده و در نهایت باعث نارضایتی مشتری می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
X