Breaking News
مشاور ایزو 9001
مشاور ایزو 9001

مشاور ایزو ۹۰۰۱

مشاور ایزو ۹۰۰۱ به سازمان ها(کارشناسان، مشاور سازمان) و یا افرادی گفته می شود که دارای صلاحیت های لازم شامل تحصیلات مرتبط مدیریتی، دانش و تجربه پیاده سازی استاندارد ایزو ۹۰۰۱ بوده و می توانند سازمانهای متقاضی را در پیاده سازی و استقرار سیستم مدیریت کیفیت(ISO 9001:2015) و همچنین دریافت گواهینامه بین المللی ایزو ۹۰۰۱ یاری نمایند.


ایزو ۹۰۰۱ چیست؟


نحوه پیاده سازی و استقرار ایزو ۹۰۰۱


آخرین تغییرات ایزو ۹۰۰۱ ​

ایزو ۹۰۰۱ چیست؟

ایزو ۹۰۰۱ یک استاندارد بین المللی است که تحت عنوان سیستم مدیریت کیفیت شناخته می شود و با در نظر گرفتن رویکرد فرآیندی و همچنین بکارگیری چرخه بهبود مستمر همواره درصدد بهبود فعالیت ها، فرآیند ها، محصولات و خدمات سازمان در راستای افزایش رضایت مشتریان و به تبع آن افزایش اطمینان از ماندگاری در بازار کسب و کار  می باشد.

ایزو ۹۰۰۱ – سیستم مدیریت کیفیت از طریق الزاماتی که شرح آن در زیر آمده سازمان ها را ملزم به ایجاد طرح کیفیت در تمام فرآیند ها و چرخه کسب و کار خود می نماید.

بندهای الزامات ایزو ۹۰۰۱

۴-بافت سازمان

۴-۱ شناخت سازمان و محیط آن

در این بند سازمان ها باید عوامل محیطی تاثیر گذار داخلی و خارجی مرتبط با اهداف و جهت گیری استراتژیک که توانایی سازمان در دستیابی به نتایج مورد نظر را تحت تاثیر قرار می دهند شناسایی و تعیین نمایند و این اطلاعات را در دوره های مشخص مورد پایش و بازنگری قرار دهند.

نمونه هایی عوامل داخلی:

ارزش ها، دانش، فرهنگ، عملکرد سازمان

نمونه هایی از عوامل خارجی:

محیط قانونی، رقابتی، فناوری، تجاری،  فرهنگی

روش انجام این بند به اینصورت است که در حوزه کسب و کار سازمان و مقاصد استراتژیک علی الغم عدم الزامی بودن تدوین استراتژی، می بایست با رویکرد برنامه ریزی استراتژیک شناسایی عوامل داخلی(نقات قوت و نقاط ضعف) و شناسایی عوامل خارجی (فرصت ها و تهدید ها) اقدام نمود تا از برآیند و تلفیقی ضعف ها و قوت ها با فرصت ها و تهدیدها، برنامه های استراتژیک اصلی و فرعی شناسایی نموده و آنرا در جهت دستیابی به اهداف و مقاصد به انجام رسانید.

به همین منظور شما نیاز به فر های شناسایی عوامل محیطی و همچنین ماتریس (strengths, weaknesses, opportunities, and threats)SWOT دارید.

حال اگر بخواهید تاثیر عوامل محیطی را در سطح فرآیند های سازمان بررسی نمایید می بایست با رویکرد ریسک – فرصت عوامل محیطی داخلی و خارجی را در این مرحله شناسایی نموده و سپس تاثیر آنها را در عدم برآروده سازی اهداف یک فرآیند مورد ررسی قرار دهید که پس از آن و در بند  ۶-۱ (اقدامات رسیدگی به ریسک ها و فرصت ها)، اقدامات لازم را شامل; حذف، کاهش، انتقال، پذیرش(در خصوص ریسک ها)، بهره برداری، مشارکت، ارتقاء (در خصوص فرصت ها) تعیین نمایید.

۴-۲ درک نیاز ها و انتظارات ذینفعان سازمان

در بند ذینفعان سازمان ها باید طرف های ذی‌نفع مرتبط با سیستم مدیریت کیفیت خود را شناسایی نموده و الزامات آنان را تعیین نمایند چرا که این ذینفعان می توانند توانایی سازمان را در ارائه پیوسته محصولات و خدمات که نیاز های مشتری، قانونی و مقرراتی را برآورده می نماید تحت تاثیر قرار دهند. سازمان باید این اطلاعات و الزامات مربوطه را در دوره های مشخص پایش و بازنگری نمایند.

برای اجرای این بند شما نیاز به یک لیست دارید که در آن نام، نیاز ها، انتظارات، الزامات قانونی مرتبط با نیاز، روش های برآروده سازی نیاز/انتظار، دوره و مسئول پایش و بازنگری تعیین شده است.

۵-رهبری

 

۶-طرحریزی سیستم مدیریت کیفیت

 

۷-پشتیبانی

 

۸-عملیات

 

۹-ارزیابی عملکرد

 

۱۰-بهبود

 

نحوه پیاده سازی و استقرار ایزو ۹۰۰۱

نحوه پیاده سازی و استقرار ایزو ۹۰۰۱ بسته به نوع و آمادگی سازمان، مدت زمان برنامه ریزی استقرار و تجربه مشاور می تواند کمی متفاوت باشد ولی به صورت کل پیاده سازی استاندارد بین المللی ایزو ۹۰۰۱ دارای پنج مرحله(فاز) اصلی به شرح ذیل است که توسط مشاور ایزو برنامه ریزی و با همکاری مدیران و کارشناسان سازمان مشتریان به اجرا در خواهد آمد.


فاز شناخت در پیاده سازی ایزو ۹۰۰۱


فاز طرحریزی استاندارد ایزو ۹۰۰۱


فاز مستند سازی ایزو ۹۰۰۱


فاز آموزش ایزو ۹۰۰۱


فاز اجرای سیستم مدیریت کیفیت


فاز ممیزی صدور گواهینامه ایزو ۹۰۰۱

فاز شناخت در پیاده سازی ایزو ۹۰۰۱

فاز شناخت در پیاده سازی ایزو ۹۰۰۱ شامل مطالعه فرآیند ها، فعالیت ها، محصولات/خدمات، زیر ساخت، ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، مشتری مداری و ….که در پایان منجر به گزارش فاز شناخت و تشکیل کمیته راهبری ایزو ۹۰۰۱ خواهد شد.

فاز طرحریزی استاندارد ایزو ۹۰۰۱

پس از انجام مطالعات اولیه و شناخت سازمان، مشاور ایزو ۹۰۰۱ مطالق الزامات استاندارد ایزو ۹۰۰۱ و همچنین ماهیت فرآیند ها، فعالیت ها، سطح تحصیلات و پیچیدگی فرآیند ها اقدام به طرحریزی سیستم مدیریت کیفیت در قالب یک مدل مدون همانند نقشه فرآیند ها(Proces Map) می نماید که شامل تعیین ساختار، فرآیند های سازمان، تعاملات داخلی و خارجی فرآیند ها، ورودی های فرآیند، خروجی های فرآیند، منابع مورد نیاز فرآیند، ریسک های فرآیند، مالکان فرآیند، شاخص های عملکرد فرآیند، معیار پذیرش شاخص های عملکرد، مدارک و مستندات مورد نیاز فرآیند ها می باشد که تهیه و تدوین مستندات ایزو ۹۰۰۱ برای اجرای سیستم مدیریت کیفیت بخشی از فعالیت های طرحریزی بوده که در بازه زمانی طرحریزی سیستم توسط مشاور ایزو مشارکت کارشناسان سازمان مدون می گردد.

فاز مستند سازی ایزو ۹۰۰۱

فاز مستند سازی ایزو ۹۰۰۱ بخشی از فرآیند طرحریزی سیستم مدیریت کیفیت است و مشاور ایزو به همراه مدیران و کارشناسان سازمان مشتری و بر اساس الزامات استاندارد و همچنین مدل کلی طرحریزی (Process Map) اقدام به تهیه و تدوین مستندات مورد نیاز فرآیند ها می نمایند که علی رغم عدم الزام برای تدوین روش های اجرایی در ISO 9001 2015، تعداد و نحوه نگارش مستندات (روش ها و دستورالعمل ها) از نظر سادگی و یا پیچیدگی بستگی به نوع و ماهیت کسب و کار، سادگی و یا پیجچیدگی فرآیند ها، نوع ساختار سازمان (هرمی-فلت و یا ….) ، سطح صلاحیت و آگاهی کارکنان سازمان و سایر ذینفعان دارد ولی به صورت عمومی تیپ و نوع مستندات ایزو ۹۰۰۱ بر اساس الزامات جدید  ۲۰۱۵ به شرح ادامه این متن ذکر شده است.

در این مرحله می بایست سازمان به روشنی مشخص نماید که چه کسانی نقش تهیه کننده مستندات، تایید کننده مستندات و تصویب کننده مستندات را بر عهده دارند که به صورت عمومی تصویب مستندات بر عهده مدیر محترم عامل سازمان ها است.


مستندات ایزو ۹۰۰۱

فاز مستند سازی ایزو 9001
فاز مستند سازی ایزو ۹۰۰۱

مستندات ایزو ۹۰۰۱

 

فاز آموزش ایزو ۹۰۰۱

فاز آموزش ایزو ۹۰۰۱ (سیستم مدیریت کیفیت) بسته به برنامه پیاده سازی توسط مشاور در طول استقرار سیستم ارائه می گردد که شامل دو دسته دوره های آموزشی تئوریک و کارگاهی(حین کار) به شرح ذیل می باشد که معمولاً بعضی دوره های تئوریک همانند تشریح الزامات استاندارد ایزو ۹۰۰۱ پیش از طرحریزی و با هدف آشنایی مدیران و کارشناسان با الزامات و ارتباط آن با کسب و کار(ماموریت سازمان، خط مشی مدیریت، اهداف و برنامه ها و…) و فرآیند های سازمان برگزار می گردد و بعضی دوره های غیر تئوریک همانند نحوه اجرای یک فرآیند یا دستورالعمل در طول فرآیند استقرار به کاربران مربوطه و به صورت فردی یا گروهی توسط مشاور و یا افراد خبره در خصوص فرآیند ارائه می گردد.

آموزش تشریح الزامات ایزو ۹۰۰۱

مشاور-ایزو ۹۰۰۱ در اولین مراحل پیاده سازی استاندارد در داخل سازمان اقدام به آموزش تشریح الزامات استاندازد ایزو ۹۰۰۱ به کارکنان و کارشناسان مربوطه می نماید.

آموزش ممیزی داخلی

در طول اجرای سیستم مدیریت کیفیت ISO ۹۰۰۱:۲۰۱۵ مشاور-ایزو ۹۰۰۱ دوره آشنایی با ممیزی داخلی ایزو ۹۰۰۱ را به تیم ممیزی منتخب سازمان ارائه می نماید که این تیم وظیفه انجام ممیزی داخلی را با حضور مشاور و پیش از برگزاری ممیزی صدور گواهینامه را بر عهده دارد.

فاز آموزش ایزو 9001
فاز آموزش ایزو ۹۰۰۱

فاز اجرای سیستم مدیریت کیفیت

فاز اجرای سیستم مدیریت کیفیت، پس از تصویب مستندات تدوین شده ISO 9001 و برگزاری دوره های آموزش در نحوه اجرای سیستم، مستندات سیستم مدیریت کیفیت در سازمان توزیع و با حضور مشاور ایزو ۹۰۰۱، کارکنان فرآیندهای سازمان (واحدهای سازمان) مستندات تدوین و تصویب شده را در فرآیند ها و عملیات ها اجرا و اقدام به تهیه سوابق شامل ثبت فرم های اهداف، برنامه ها و گزارشات، سوابق خرید و انبارش کالا، شناسایی و ارزیابی عوامل محیطی و ریسک ها و فرصت های مربوطه، کنترل کیفیت، عدم انطباق ها، اقدامات اصلاحی،  می نمایند که در طول پروژه با حضور مشاور پایش، تحلیل، ممیزی داخلی و جلسه بازنگری مدیریت به شرح ادامه این متن صورت می گیرد.

فاز اجرای سیستم مدیریت کیفیت

فاز ممیزی صدور گواهینامه ایزو ۹۰۰۱

 در مرحله ممیزی صدور گواهینامه ایزو ۹۰۰۱، سازمان متقاضی گواهینامه توسط شرکت صادر کننده گواهینامه بین المللی ایزو CB (Certification Body) که مورد تایید مراحع ذیصلاح بین المللی AB (Accreditation Body) است مورد ممیزی قرار می گیرد که نتیجه ممیزی به سه حالت زیر خواهد بود.

نتایج ممیزی صدور

  1. توصیه سازمان به دریافت گواهینامه(بدون مغایرت)
  2. توصیه سازمان به دریافت گواهینامه(به چند مغایرت جزئی-Minor)
  3. عدم توصیه سازمان به دریافت گواهینامه(وجود یک یا چند مغایرت عمده-Major)

برنامه رفع مغایرت های ممیزی ایزو ۹۰۰۱

مغایرت جزئی(Minor )

برنامه رفع عدم انطباق جزئی-Minor ممیزی: در حالت دوم برنامه رفع مغایرت ها توسط سازمان و مشاور به شرکت CB ارسال و نتایج اثر بخشی اقدامات رفع مغایرت در صورت امکان ظرف ۶۰ روز کاری به شرکت CB ارسال می گردد و در غیر اینصورت در سال بعد و هنگام ممیزی مراقبتی مشاهده و بررسی می گردد.

مغایرت عمده(Major )

برنامه رفع عدم انطباق عمده-Major ممیزی: در حالت سوم برنامه رفع مغایرت ها توسط سازمان و مشاور به شرکت CB ارسال و سازمان سه ماه (۹۰ روز از آخرین تاریخ ممیزی) فرصت انجام اقدامات را دارد که در صورت امکان نتایج اثر بخشی اقدامات رفع مغایرت در محل مشتری و توسط ممیز پیگیری (Follow up audit) و یا بر اساس دریافت و بررسی مدارک رفع عدم انطباق توسط سرممیز،  در روز نهایی سازی ممیزی مورد تایید قرار گیرد

در مرحله ممیزی صدور گواهینامه ایزو 9001

آخرین تغییرات ایزو ۹۰۰۱

 

آخرین تغییرات ایزو ۹۰۰۱ استاندارد بین المللی ایزو ۹۰۰۱ مربوط به ویرایش سال ۲۰۱۵ میلادی است که موجب تغییرات کلی در ساختار و بندهای این استاندارد گردیده است که طی آن بند های زیر اضافه شده که بازنگری و به روز آوری مستندات سیستمی سازمان های دارای گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۰۸ میلادی ضروری می باشد و می بایست توسط کارشناس تضمین کیفیت و یا به کمک مشاور ایزو ۹۰۰۱ صورت پذیرد. ادامه مطلب


رفتن به اول صفحه

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
X