Breaking News

مدیریت-کیفیت

مدیریت کیفیت تضمینی برای حفظ پایداری انطباق محصولات و خدمات با الزامات استانداردها و خواسته مشتریان است که از طریق حفظ و بهینه سازی فرآیند های پدیدآوری محصول یا خدمت با انجام کنترل تغییرات فرایندی است.

تعریف مدیریت کیفیت

مدیریت-کیفیت، تضمین برای پایدار بودن محصولات و خدمات سازمان ها از طریق ایجاد و بهینه سازی فرآیند ها شامل تعیین ورودی ها، خروجی ها، منابع لازم، شاخصهای پایش و… یکی از بحث های مهم در زمینه تولید و خدمات است.

تاریخچه مدیریت-کیفیت

هر چند سابقه آن به ابتدای تاریخ نیز می‌رسد اما مفهوم نوین کیفیت محصول قرن ۲۰ است.

بر طبق یکی از نگرشها، مدیریت کیفیت یعنی نظارت بر فرآیند های ساخت و تولید محصول برای ایجاد اطمینان از مطابقت فرآیند ها و محصولات با آنچه مورد نظر استانداردها یا مشتری بوده‌ است و این نظارت از مرحله دریافت و سفارش مواد اولیه تا خدمات پس از فروش را شامل می گردد و بدین ترتیب طیف وسیعی از فعالیت‌ها را شامل می‌گردد.

فعالیت‌های اصلی مدیریت-کیفیت

تضمین کیفیت

کنترل کیفیت

گستره مدیریت کیفیت

حوزه های فعالیت های مدیریت-کیفیت

مدیریت کیفیت شامل چهار حوزه اصلی می‌باشد که عبارتند از:

برنامه‌ریزی کیفیت؛

برنامه ریزی کیفیت می تواند شامل طرح های کیفیت یا همان طرح کنترل(Control Plan) اشاره کرد که به عنوان مبنا و مرجع تمام بازرسی های کیفی که در کنترل کیفیت انجام می شود، قرار گیرد.

تضمین کیفیت؛

تضمین کیفیت شامل تمام اقداماتی است که در راستای اطمینان از آجر و اثر بخشی سیستم مدیریت کیفیت صورت می گیرد و طرح کیفی و کنترل کیفیت نیز بخشی از آن سیستم محسوب می گردد.

در تضمین کیفیت می توآن به بررسی اثر بخشی اقدامات و برنامه ها، ممیزی ها، تجزیه وتحلیل دادها، مدیریت اطلاعات مدون، بازنگری مدیریت اشاره نمود.

کنترل کیفیت؛

کنترل کیفیت شامل تمام بازرسی های کیفی کالای ورودی، کالای در جریان ساخت(حین تولید) و محصول نهایی می باشد که در داخل سازمان ها توسط بازرسان کیفی و زیر نظر مدیران کیفیت صورت می گیرد.

در نگاه جامع تر به کنترل کیفیت و در گستره بزرگتری از مدیریت کیفیت، اقدامات دیگری به شرح زیر صورت می گیرد که در حالت عادی در سازمان های غیر خودرویی انجام نمی شود.

آدیت محصول(SQFE)

بازرسی جامع ابعادی

بهبود کیفیت؛

به تمام برنامه هایی که در راستای افزایش شاخص های کیفی سازمان صورت می گیرد و باعث بهبود یک مشخصه در وضعیت آتی نسبت به وضعیت فعلی می گردد، بهبود کیفیت گفته می شود که مستلزم صرف زمان و هزینه است.

مدیریت کیفیت در سایر حوزه ها

امروزه مدیریت کیفیت نه تنها حوزه تولید، بلکه خدمات را در سازمان های دولتی، خصوصی و عمومی را نیز شامل شده و مدیریت کیفیت دولت ها و آموزش و پرورش یکی از مباحث نوین در مدیریت کیفیت است.

quality assurance
مدیریت-کیفیت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
X