توضیحات
دستورالعمل رسیدگی به شکایات مشتري IATF 16949 به فرآیند رسیدگی و پاسخگویی به شکایات مشتریان گفته می شود که طی تدوین رویه ای مشخص، چگونگی پاسخگویی به شکایت تعیین می گردد و افراد مسئول مطابق سازوکار تعیین شده اقدام به دریافت، ثبت، بررسی، پاسخ و پیگیری شکایات مشتریان می نمایند.
هدف از ایجاد سیستم رسیدگی به شکایات مشتري IATF 16949:
هدف اصلی این فرآیند، تعیین سازوکاری مشخص برای رسیدگی به شکایات و نارضایتی های مشتریان به ویژه در زمان مرجوع نمودن کالا/خدمات می باشد که نتیجه آن حفشظ مشتریان از طریق حذف/کاهش نارضایتی ها و همچینن بهبود کیفیت فرآیند رسیدگی به شکایت شتری، محصولات و خدمات می باشد.
مزایا پیاده سازی فرآیند رسیدگی به شکایات مشتري:
۱. افزایش و اعتماد مشتریان به پاسخگویی نسبت به مسائل توسط سازمان.
۲. بهبود فرآیند رسیدگی به شکایت مشتری در سازمان.
۳. افزایش کیفیت محصولات و خدمات.
فرآیند رسیدگی به شکایت مشتری:
۱. دریافت شکایت: مشتریان میتوانند شکایات خود را از طریق تماس تلفنی، ایمیل، فرم شکایت در سایت، حضور در سازمان و یا شبکه های اجتماعی اعلام نمایند.
۲. ثبت شکایت: ثبت شکایت مشتری تئوسط مسئول رسیدگی به شکایت و اعلام دریافت شکایت به مشتری.
۳. بررسی شکایت: بررسی شکایت از نظر قابل پذیرش بودن، درجه و اهمیت شکایات، علل ایجاد شکایت.
۴. پاسخگویی به شکایت: پاسخگویی مناسب و به موقع به شکایت که شامل مواردی همچون تعویض، تعمیر کالا/خدمات و همچینن دلجویی کردن از مشتری می باشد.
۵. بازخورد از مشتری: پس از پاسخگویی به شکایت مشتری، مسئول رسیدگی به شکایت طی تماس تلفنی میزان رضایت مستری از فرآیند پاسخگویی را شامل متناسب بودن پاسخ، زمان پاسخگویی، کیفیت کالا و خدمات دریافتی، رفتار افراد درگیر و غیره می باشد.
مسئول انجام: مسئول این فرآیند، کارشناس رسیدگی به شکایت مشتری می باشد.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.