ماتریس ارتباطات

دانلود رایگان ماتریس ارتباطات

فرمت فایل: word

حجم فایل: 25 کیلو بایت

تهیه کننده: کیفیت پژوهان آریا

 

دانلود رایگان ماتریس ارتباطات
دانلود رایگان ماتریس ارتباطات

توضیحات

امروزه ماتریس ارتباطات به عنوان یک نیاز ضروری سازمانی شناخته می شود چرا که شفاف نبودن مسیرهای ارتباط داخل و خارج سازمانی موجب بسیاری از مشکلات همانند هماهنگی ضعیف، عدم مسئولیت پذیری افراد، کیفیت پایین ارتباطات داخلی و خارجی و بطور کلی اثر بخشی پایین ارتباطات می گردد. به همین منظور تهیه و تدوین یک ماتریس که تمام جوانب یک ارتباط فرآیندی(داخلی – خارجی) را در راستای اجرای صحیح و به موقع فرآیند ها و عملیات ها را پوشش دهد یک ضرورت سازمانی است که معمولا در هنگام پیاده سازی سیستم های مدیریت کیفیت، ایمنی و زیست محیطی  و …… توسط مشاور استقرار سیستم مدیریت به آن پرداخته می شود که شامل یک ماتریس ارتباطات است که از دو محور عرضی و طولی تشکیل شده است که در دو محور آن نام فرآیند ها(واحد های سازمانی) درج شده است که هر فرآیند بجز با خود، با سایر فرآیند ها و حتی ذینفعان همانند تامین کننده، مشتری، سازمان های ذیربط و ….می تواند ارتباط و تعامل دو طرفه داشته باشد که شامل موضوع ارتباط، مسئول برقراری ارتباط، زمان برقراری ارتباط، چگونگی ارتباط می باشد که فایل ورد قابل ویرایش آن توسط کارشناسان این شرکت به صورت رایگان در این صفحه قرار داده شده است.

آیا فرآیند ارتباطی یک الزام سازمانی است؟

تعیین فرآِیند ارتباطی داخل و بیرون سازمانی جرء الزامات استاندارد مدیریت کیفیت ISO 9001:2015 است که باید سازمان های که ادعای انطباق با الزامات سیستم مدیریت کیفیت دارند اقدام به تهیه و تدوین آن نمایند بطوریکه افراد سازمانی بر حسب وظایف و مسئولیت های خود به راحتی قادر به برقراری ارتباطات داخل و خارج سازمان باشند.

ارتباط داخل سازمانی

ارتباط داخل سازمانی توسط افراد مسئول در داخل سازمان و در سطح فرآیند ها و عملیات های داخلی با هدف دریافت ورودی ها یا ارائه خروجی ها صورت می گیرد.

نمونه ماتریس ارتباطات داخل سازمانی

فرد مرتبط انبار کنترل کیفیت
انبار ———— چه چیز؟ اعلام نیاز به یازرسی کالای ورودی(خریداری شده/تولید شده)

چه زمان؟ هنگام دریافت کالای خریداری شده یا تولید شده

چطور؟ حضوری، تلفنی، ایمیل، شبکه های اجتماعی، برنامه نرم افزاریی یکپارچه

 

کتنرل کیفیت چه چیز؟ اعلام وضعیت کیفیت کالای بازرسی شده

چه زمان؟ پس از انجام بازرسی کیفی

چطور؟ حضوری، تلفنی، ایمیل، شبکه های اجتماعی، برنامه نرم افزاریی یکپارچه

 

————

ارتباط خارج سازمانی

ارتباط بیرون سازمانی معمولا توسط مدیران ویا کارشناسان داخل سازمان و مطابق جدول ماتریس ارتباطات ذیل با ذینفعان خارج سازمان صورت می پذیرد که در راستای پاسخگویی، دریافت بازخورد، ارائه کالا و خدمات، ارائه اطلاعات و داده هی خرید و غیره می باشد.

نمونه ماتریس ارتباطات خارج سازمانی

فرد مرتبط مشتری تامین کننده سازمان استاندارد/ارگان های قانونی
مدیر عامل چه چیز؟ تعهد به برآورده سازی الزامات و خواسته های مشتری

چه زمانی؟ هنگام انعقاد قرارداد

چطور؟ تایید توافقنامه/قرارداد

چه چیز؟ مبلغ قرارداد، شرایط پرداخت

چه زمانی؟ هنگام انعقاد قرارداد با تامین کننده

چطور؟ تایید شرایط توافقنامه/قرارداد

چه چیز؟ پاسخگو بودن به سازمان در قبال الزامات استاندارد/ قانونی و …

چه زمانی؟ هنگام عدول از معیارهای استاندارد

چطور؟ حضوری، تلفنی، کتبی و….

مدیر فروش چه چیز؟ دریافت الزامات و خواسته های مشتری

چه زمانی؟ هنگام دریافت سفارش/ بازنگری قرارداد

چطور؟ تلفنی/ فکس/ حضوری/ ایمیل/ شبکه های اجتماعی

————- ————-
مدیر/بازرس QC چه چیز؟ رسیدگی به کالای نامنطبق مرجوعی

چه زمانی؟ هنگام اعلام خرابی/مرجوع نمودن کالا

چطور؟ تلفنی/ فکس/ حضوری/ ایمیل/ شبکه های اجتماعی

چه چیز؟ رسیدگی به کالای ورودی نامنطبق

چه زمانی؟ هنگام بازرسی کالای ورودی

چطور؟ تلفنی/ فکس/ ایمیل/ مراجعه به محل تامین کننده/ شبکه های اجتماعی

چه چیز؟ استانداردهای اجباری جدید/بازنگری شده

چه زمانی؟ هنگام تغییر در استانداردها، قوانین و مقرّرات

چطور؟ تلفنی/ مراجعه به محل سازمان ذینفع/ مراجعه به سایت سازمان ذینفع

 

 

 

دانلود رایگان ماتریس ارتباطات
ماتریس ارتباطات

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “ماتریس ارتباطات”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp