توضیحات
سوابق ارزیابی تامین کنندگان در استاندارد ISO 9001 نقش بسیار مهمی در تضمین کیفیت و کارایی زنجیره تامین کالا و خدمات دارند. سوابق تکمیل شده این پکیج شامل مستنداتی از قبیل فرم های ارزیابی اولیه، دوره ای و عملکرد است که در خصوص یک شرکت فرضی و در فرم های Excel حاوی فرمول تکمیل شده است که همزمان با درج امتیاز برای هر پرسش، امتیاز نهایی پرسش و امتیاز کل پرسش ها با رنگ های سبز، زرد و قرمز محاسبه می گردد و در پایان نرم افزار گرید تامین کننده را نیز تعیین میر نماید.
بخش دوم محاسبات مربوط به فرم ارزیابی عملکرد است که اطلاعات آنر نیز تنها با درج امتیاز برای هر پرسش به صورت کامل توسط نرم افزار محاسبه و در پایان از برآیند امتیاز پرسشنامه و امتیاز عملکرد امتیاز کل محاسبه می گردد.
همچنین یک راهنمای کامل در فرم ارزیابی عملکرد برای انجام و درک عملیات ها درج شده است.
ارزیابی تامین کنندگان در استاندارد ISO 9001
ارزیابی تامین کنندگان در استاندارد ISO 9001 یکی از بخشهای مهم وکلیدی این استاندارد بین المللی است که اگر به صورت صحیح و توسط یک تیم خبره انجام گردد نه تنها به بهبود کیفیت محصولات و خدمات کمک میکند، بلکه میتواند باعث کاهش هزینهها و افزایش رضایت مشتریان شود.
ارزیابی تامین کنندگان چیست؟
ارزیابی تامین کنندگان فرآیندی است که طی آن یک سازمان توانمندیهای زیر ساختی، فنی و مدیریتی تامین کنندگان خود را پیش از آغاز همکاری مشترک و همچنین پس از آن به صورت دوره ای ارزیابی و کنترل نماید تا از انطباق مواد اولیه، کالاها، قطعات و یا خدمات دریافتی با استانداردها و نیازهای مورد انتظار سازمان اطمینان حاصل گردد. این فرآیند به سازمان کمک میکند تا تامین کنندگانی را شناسایی، ارزیابی و انتخاب نماید که بتوانند به طور مستمر محصولات یا خدمات با کیفیت و مطابق استاندارد ها را ارائه نمایند.
اهمیت ارزیابی تامین کنندگان
برنامه ریزی و انجام صحیح ارزیابی تامین کنندگان در چارچوب ISO 9001 ، تضمین میکند که تمامی مواد اولیه، کالاها، قطعات و خدمات دریافتی از طرف تامین کنندگان، با استانداردها و سایر الزامات کیفی مورد نیاز همخوانی دارند. این ارزیابی به سازمان کمک میکند تا تامین کنندگانی را انتخاب کند که با استفاده از قابلیت های خود در ارائه محصولات و یا خدمات با کیفیت، سطح ریسکهای مربوط به کیفیت کالا و یا خدمات ورودی به سازمان را به حداقل ممکن برسانند.
مراحل ارزیابی تامین کنندگان
- تعیین شاخص های ارزیابی: ابتدا باید بسته به نوع و ماهیت همکاری تامین کنندگان با این سازمان و همچینن نوع ارزیابی اولیه یا دوره ای، شاخص های مشخص و دقیقی برای ارزیابی تامین کنندگان تعیین گردد که در زیر نمونه های از شاخص های ارزیابی دوره ای با توجه به کسب و کار تامین کننده طراحی و تعیین می گردد:شاخص کیفیت زمان تحویل کارکنان با صلاحیت حمل و نقل قیمت خدمات پس از فروشتامین کننده √ √ —- √ √ √پیمانکار √ √ √ —- √ √
- جمعآوری داده های ارزیابی تامین کنندگان: داده های ارزیابی تامین کنندگان می تواند از روش های مختلف بدست آید اما روش معمول شامل انجام ارزیابی طی پرسشنامه است که توسسط تیمی خبره و در بازه زمانی برنامه ریز شده و با حضور در محل تامین کننده صورت می گیرد که شامل شاخص های کیفی و یا کمی می باشد که در پایان به صورت شاخص های کمی محاسبه می گردد.
- ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان: پس از جمعآوری و محاسبه امتیاز تامین کنندگان، گرید تامین کننده تعیین می شود که در صورتیکه گرید A و B کسب گردد، تامین کننده معتبر در نظر گرفته شده و با وی همکاری آغاز می گردد و در صورت کسب گرید C، تامین کننده نامعتبر در نظر گرفته می شود و با وی تا زمان ارتقاء به گرید بالاتر هیچ گونه همکاری صورت نخواهد گرفت.
- پایش دوره ای عملکرد تامین کنندگان : ارزیابی تامین کنندگان یک فرآیند مستمر است که به صورت دورهای که در روش اجرایی یا دستورالعمل ارزیابی تامین کنندگان تعیین شده است انجام می گردد که این ارزیابی مداوم موجب بهبود عملکرد تامین کنندگان می گردد
- ارزیابی عملکرد تامین کنندگان: ارزیابی عملکرد بسیار واقعی تر بوده چرا که به صورت ارزیابی مستقیم هر سری کالا یا خدمات دریافتی از تامین کننده یا پیمانکار صورت می گیرد و داده های آن از فرآیند های مرتبط همانند خرید، انبارش، بازرسی کیفی و همچنین تولید جمع آوری شده و در فرم ارزیابی عملکرد، امتیاز آن تجمیع می گردد.
مزایای ارزیابی تامین کنندگان بر اساس ISO 9001
- بهبود کیفیت: با انتخاب تامین کنندگان با صلاحیت، محصولات و خدمات دریافتی از کیفیت بالاتری برخوردار خواهند شد.
- کاهش هزینهها: ارزیابی صحیح تامین کنندگان میتواند به کاهش هزینههای ناشی از کاهش دریافت کالاهای معیوب و مرجوع نمودن آن به تامین کننده کمک نماید.
- افزایش رضایت مشتریان: کیفیت بهتر محصولات و خدمات به دلیل ووردی های با کیفیت منجر به افزایش رضایت مشتریان و تقویت وفاداری آنها میشود.
- رعایت استانداردهای بینالمللی: ارزیابی تامین کنندگان بر اساس الزامات استاندارد ISO 9001، موجب اطمینان به انطباق فرآیندها، محصولات و خدمات سازمان با استانداردهای بینالمللی می گردد.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.