اخذ پروانه بهرهبرداری صنعتی یکی از اصلی ترین و مهمترین مجوز های لازم جهت شروع فعالیت های تولیدی و صنعتی در ایران است که در این مقاله قصد داریم به جزئیات آن یعنی مراحل اخذ پروانه بهره برداری، مدارک مورد نیاز، روش ثبت درخواست در سامانه وزارت صنعت، هزینه ها و غیره تا دریافت آن پردازیم.
پروانه بهرهبرداری تولیدی – صنعتی چیست؟
پروانه بهره برداری یک مجوز رسمی صادر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) است که به واحدهای تولیدی و صنعتی اجازه می دهد تا به صورت رسمی فعالیت های تولید خود را شروع نمایند. این پروانه نشان دهنده رعایت کلیه فوانین و مقرّرات دولتی در حوزه های ایمنی و زیست محیطی می باشد که دولت آنرا به منظور رعایت مقرّرات آلایندگی وضع نموده است.
چرا دریافت پروانه بهرهبرداری واحد تولیدی ضروری است؟
دریافت پروانه بهره برداری به این دلیل ضروری است که تولید در مقیاس صنعتی را به صورت قانونی مجاز می گردد و هیچ منع قانونی برای آن وجود ندارد. همچنین اخذ پروانه بهره برداری صنعتی مزایای برای واحد های تولیدی ایجاد می نماید که در ادامه به آن می پردازیم.
مزایایی پروانه بهرهبرداری چیست؟
قانونی بودن فعالیت های صنعتی واحد
امکان دریافت تسهیلات بانکی
فرصت استفاده از مشوق های دولتی
استفاده از معافیت های دولتی از قبیل مالیات، بیمه، گمرکی و غیره
تسهیل در ورود به وندور لیست شرکت های بزرگ دولتی از قبیل نفت، گاز، پترو شیمی، وزارت نیرو و غیره
تسهیل در فرآیند صادرات و واردات کالا
امکان توسعه فعالیت های تولید و صنعتی کارخانه
صدور پروانه بهرهبرداری صنعتی توسط چه سازمانی صادر می گردد؟
مجوز فعالیت های تولیدی و صنعتی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) صادر می گردد و به واحدهای صنعتی اجازه می دهد تا به صورت رسمی فعالیت های تولیدی خود را آغاز نمایند.
ضوابط اخذ پروانه بهرهبرداری صنعتی چیست؟
- دریافت جواز تاسیس از وزارت صنعت و معدن
- تامین زمین و احداث واحد تولیدی یا کارخانه
- استقرار و راه اندازی ماشین آلات و تجهیزات تولیدی
- جذب نیروی انسانی متخصص
- رعایت ضوابط زیست محیطی و ایمنی
- اخذ تاییدیه های لازم از سازمان های دولتی مرتبط همچون سازمان استاندارد، آتش نشانی، محیط زیست و اداره کار و امور اجتماعی
- انجام تولید آزمایشی
مدارک مورد نیاز جهت صدور پروانه بهره برداری
- اصل جواز تاسیس
- تصویر شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل
- اساسنامه و روزنامه رسمی ثبت شرکت
- کپی آخزین تغییرات روزنامه رسمی(در صورت وجود)
- اسناد مالکیت یا قرارداد اجاره کارخانه یا واحد تولیدی
- تهیه لیست ماشین آلات و تجهیزات تولیدی به پیوست فاکتور خرید آنها
- گواهی پایان کار ساختمانی واحد تولیدی (در صورت مالکیت)
- تهیه تاییدیه های زیست محیطی واحد تولیدی
- تاییدیه آتش نشانی و ایمنی واحد صنعتی
- اخذ مجوزهای بهداشت مواد غذایی از سازمان غذا و دارو (برای واحد های فعال در زنجیره مواد غذایی)
- تهیه قرارداد تامین مواد اولیه تولید
- گزارش بازدید کارشناسان از واحد تولیدی
- تصویر فیش های واریزی
فرآیند اخذ پروانه بهرهبرداری
کلیه مراحل اخذ پروانه شامل ثبت درخواست و پیگیری وضعیت صدور به ضرح ذیل و در سایت بهین یاب صورت می گیرد که این فرآیند در صورت کامل بودن کلیه مدارک در مدت 15 روز کاری انجام خواهد گردید و در صورت نیاز یک یا دو جلسه حضوری در وزارت صنعت و معدن با حضور کارشناس مربوطه صورت خواهد گرفت.
- ثبت نامه در سامانه بهین یاب
- ثبت درخواست پروانه بهره برداری شامل تکمیل پرسش نامه ها
- بارگذاری مدارک مورد نیاز در سامانه
- رفع مغایرت های اعلامی احتمالی در سامانه
- هماهنگی جهت بازدید کارشناس از واحد صنعتی
- پیگیری تایید کارشناس
- صدور پروانه بهره برداری