فرآیندهای سازمان

فرآیندهای-سازمان

فرآیندهای سازمان به یک یا مجموعه ای از فعالیت ها گفته میشود که ورودى ها را تبدیل به خروجی می نماید . در واقع فرآیند یک چرخه است که طی بکارگیری منابع و زیرساختها قادر است ورودی های دریافت شده را تبدیل به خروجی ها نماید .فرآیندهای-سازمان به هم وابسته بوده و همواره در تعامل هستند و خروجی بعضی فرآیندها به عنوان ورودی فرآیند بعدی مورد استفاده قرار میگیرد، در زیر مثالی از تعامل و ارتباط فرآیندها بیان شده است.

رویکرد فر آیندی چیست:

رویکرد فرآیندی در سازمان ها نگرشی نوین و جامع است که توسط کلیه مدیران و کارکنان سازمان درک شده و طی آن پس از شناسایی هر فرآیند، ورودی ها و خروجی های فرآیند تعیین می گردد که این امر خود تعیین کننده ارتباط و تعامل هر فرآیند با فرآیندهای دیگر درون و بیرون سازمان بوده که منجر به ایجاد یک سیستم مدیریت جامع و منسجم می گردد.

چرا رویکرد فرآیندی برای سازمان ها مفید است؟

به دلیل اینکه در رویکرد فرآیندی بهینه سازی در روش های دریافت منابع، شناسایی و کاهش ریسک های فرآیندی، دریافت ورودی ها، انجام عملیات ها و فعالیت ها، ارائه خروجی ها، و همچنین شفافیت در تفکیک وظایف و مسئولیت واحد های سازمانی و افراد درون آن صورت می گیرد، موجب بهبود عملکرد فرآیند ها و کل سیستم می گردد.

 

دسته بندی فر آیند های سازمان:

فرآیندهای-سازمان عموما سه دسته هستند که به فرآیندهای اصلی ، مدیریتی و پشتیبانی شناخته می شوند و اساس هر سازمانی بر فر آیند های اصلی آن استوار است که با رسالت و فلسفه وجودی سازمان در ارتباط است همانند فرآیند تولید و فروش .

فرآیندهای-سازمان

الزامات فرآیندی در استاندارد ایزو ۹۰۰۰۱

بر اساس بند ۴-۴ الزامات سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 سازمان ها ملزم به شناسایی و تعیین فرآیندهای خود و همچنین تعیین تعاملات و توالی آنها در راستای کسب و کار و اهداف سازمان هستند.

پکیج شناسنامه فرآیندها

در این شرکت فرآیندهای سازمان تحت عنوان سه پکیج زیر و در مجموع ۱۲ فرآیند تهیه و در قالب مستندات ایزو جهت دانلود در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است که به شرح زیر است:

فرآیندهای-سازمان
فرآیندهای-سازمان

پکیج فرآیندهای اصلی(COP):

فرآیند های اصلی چیست

فرآیند های اصلی در واقع همان فرآیند های اولیه و پایه ای هر کسب و کار است که بدون آنها، شرکت، واحد سازمانی و ….موضوعیت نخواهد داشت.

در واقع رسالت و فلسفه ایجاد سازمان اجرای آن فرآیند هاست که در راستای ارائه محصول و یا خدمات به مشتریان صورت گرفته است.

پکیج فرآیند های اصلی بسته به نوع سازمان، رسالت اصلی یعنی تولیدی/خدماتی تعیین شده است که طی آن فرآیندهای زیر در آن اصلی(COP) تعیین شده است؛

  1. فروش
  2. طراحی و تکوین
  3. تولید

دانلود پکیج فرآیندهای اصلی

پکیج فرآیندهای مدیریتی(MOP)

فرآیند های مدیریتی چیست

به فرآیند هایی گفته می شود که وظیفه تصیمم گیری در حوزه خط مشی، اهداف و استراتژی ها و همچنین تصمیم گیری در خصوص خروجی های بازنگری مدیریت، بهبود مستمر سیستم مدیریت و تامین منابع اصلی سازمان را بر عهده دارد.

  1. پایش، تحلیل و بهبود
  2. تضمین کیفیت(تضمین،مدیریت ریسک، فرصت/ تغییر)
  3. بازنگری مدیریت

دانلود پکیج فرآیندهای مدیریتی

فرآیندهای-سازمان
فرآیندهای-سازمان

پکیج فرآیندهای پشتیبان(SOP)

فرآیند های پشتیبان چیست

فرآیند های پشتیبان به فرآیند های گفته می شود که وظیفه آنها ارائه خدمات و پشتیابانی به فرآیند های اصلی بر عهده دارد که به طور مثال می توان به فرآیند نگهداری و تعمیرات و آموزش اشاره نمود.

این پکیج مستندات که مربوط به یک شرکت تولیدی خدماتی است، فرآیندهای پشتیبان آن شامل موارد زیر است که همراستا با سایر فرآیند ها و در راستای پشتیبانی از اجرا و اثر بخشی سیستم مدیریت تهیه و در دسترس می باشد؛

  1. برنامه ریزی تولید
  2. نگهداری و تعمیرات(PM)
  3. خرید و ارزیابی تامین کنندگان
  4. پایش و اندازه گیری محصول/خدمت و کالیبراسیون
  5. مدیریت منابع و آموزش
  6. انبارش

آیا نیاز به خدمات مشاوره این شرکت جهت بهبود فرآیند های سازمان خود دارید؟

یکی از خدمات مشاوره ای کیفیت پژوهان آریا بهبود فرآیندها در سازمان مشتریان است که به صورت کلی شامل اقدامات زیر می باشد:

تعیین قابلیت های فرآیند از نظر کیفیت شامل موارد زیر;

  • Cp – Process Capability Index
    عبارت کامل: Capability Index (Cp)
    توضیح: نشان‌دهنده‌ی توانایی بالقوه‌ی یک فرآیند در تولید محصولات مطابق با حدود تلرانس مشخصات، بدون در نظر گرفتن موقعیت میانگین نسبت به این محدوده می باشد که از یک جامعه آماری نمونه.

  • Cpk – Process Capability Index Adjusted for Centering
    عبارت کامل: Capability Index adjusted for process centering (Cpk)
    توضیح: شاخصی که علاوه بر پراکندگی، فاصله‌ی میانگین فرآیند از حدود مشخصات را نیز در نظر می‌گیرد. در واقع، واقعی‌تر از Cp عمل می‌کند چون عدم مرکزیت فرآیند را لحاظ می‌کند یعنی فاصله بین میانگین حاصل شده را با میانگین تلرانس قطعه را نمایش می دهد.

  • Pp – Process Performance Index
    عبارت کامل: Performance Index (Pp)
    توضیح: مشابه Cp است اما در شرایط واقعی تولید (نه در شرایط کنترل‌شده آماری) محاسبه می‌شود. پراکندگی واقعی داده‌ها را نسبت به تلرانس نشان می‌دهد.

  • Ppk – Process Performance Index Adjusted for Centering
    عبارت کامل: Performance Index adjusted for process centering (Ppk)
    توضیح: نسخه‌ی واقعی‌تر Pp که فاصله‌ی میانگین از حدود مشخصات را نیز در نظر می‌گیرد. شاخصی برای سنجش عملکرد واقعی و فعلی فرآیند از نظر کیفیت.

تعیین شاخص های عملکرد فرآیند تولید (KPIs) به شرح ذیل:

حجم تولید مورد انتظار 

زمان در دسترس بودن تجهیزات

نرخ ضایعات ایستگاههای تولید

درصد تحویل به موقع کالا توسط تولید

زمان توقفات تولید

زمانبری تولید یک قطعه در کل فرآیند

نرخ بازده تولید  

بهره وری کارکنان

دانلود پکیج فرآیندهای پشتیبان

دانلود شناسنامه فرآیند ها
دانلود شناسنامه فرآِیند ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp