Breaking News

ایزو-چیست

ایزو-چیست
ایزو-چیست

ایزو یک سازمان جهانی متشکل از سازمانهای ملی استاندارد کشورهای مختلف می باشد که درسال 1946 تأسیس شده است و کار تدوین استانداردهای بین المللی را بر عهده دارد که تشکیل شده است از حروف اول سه کلمه (International Organization For Standardization)ISO

ترجمه اصطلاح ISO 

به معنی سازمان استاندارد جهانی و یا به عبارتی به معنی سازمان جهانی برای استاندارد می باشد و این استاندارد دارای الزاماتی به منظور درک،اجرا و بهبود درراستای برآورده نمودن کامل خواسته ها و الزامات مشتریان از طریق تولید و ارائه خدمات با کیفیت می باشدکه در واقع همان مشتری مداری است.

سري استانداردهاي ايزو 9000

   ویرایش سال های 1987 تا 1994

ایزو 9003: 

این استاندارد صرفاً در برگیرنده بازرسی نهایی و تست محصول بود و سیستم مدیریت کیفیت را شامل نمی گردید.

ایزو 9002:

این استاندارد فرآیند های تولید، نصب  ارائه خدمات را پوشش می داد و سایر عناصر و الزامات سیستم مدیریت کیفیت را شامل نمی گردید.

ایزو-چیست
ایزو-چیست

   ویرایش سال های 2000 تا امروز

از سال 2000 به بعد نوع استاندارد ایزو از 9002 به 9001 تغییر یافته و اولین ویرایش آن ISO 9001:2000 می باشد که شامل فرآیند های طراحی و توسعه، تولید، نصب و ارائه خدمات می باشد.

یکی از مهمترین تغییرات ایزو 9001 در سال 2008، سازگاری آن با سیستم های مدیریت از جمله ISO 14001 می باشد که با این استاندارد همراستایی بیشتری پیدا نموده است.

تغییرات ISO 9001:2015

از این مرحله به بعد سازمان ایزو تلاش نموده تا خود را با تکنولوژی و سرعت تغییرات بازار کسب و کار همراستا و به روز نماید چرا که تغییرات شدید و سریع خواسته های مشتریان، قوانین و مقررات تجارت، رقابت، استراتژی ذینفعان، عوامل محیطی و….می توانند اهداف و استراتژی های سازمان ها را تحت تاثیر قرار دهند به همین دلیل ویرایش 2015 نسخه مناسب و جایگزینی برای شرایط فعلی می باشد.

تغییرات در ساختار بند های ISO 9001:2015

در ویرایش 2015 ساختار بند های ایزو 9001 از 8 بهن به 10 بند و به شرح ذیل تغییر یافت;

  1. دامنه کاربرد
  2.  مراجع
  3.  واژگان و تعاریف
  4. بافت سازمان
  5. رهبری
  6. طرح ریزی
  7. پشتیبانی
  8. عملیات
  9. ارزیابی عملکرد
  10. بهبود

تغییرات در اصول مدیریت کیفیت در ISO 9001:2015

این اصول از 8 بند به 7 تغییر یافت;

  1.  تمرکز بر مشتری
  2.  رهبری
  3.  مشارکت کارکنان
  4.  رویکرد فرآیندی
  5.  بهبود
  6.  تصمیم گیری مبتنی بر شواهد
  7.  مدیریت ارتباطات

ایزو-چیست
ایزو-چیست

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
X