کنترل-کیفیت-آماری-sqc شاخهای از کنترل کیفیت است که شامل جمعآوری، تحلیل و تفسیر دادهها برای استفاده در فعالیتهای کنترل کیفیت می باشد. کنترل فرآیند آماری (SPC) و نمونهگیری برای پذیرش دو بخش اصلی کنترل کیفیت آماریاند.
کنترل فرآیند آماری Statistical Process Control SQC

اگر قرار باشد یک محصول مشخصات مورد نظر مشتری را دارا باشد آنگاه این محصول باید بوسیله یک فرایند پایدار یا تکرارپذیر تولید گردد. به عبارت دیگر فرآیند تولید باید از تغییرپذیری کمی نسبت به مقدار هدف یا ابعاد اسمی(Nominal Dimensions) مشخصات کیفی محصول یا خدمت برخوردار باشد.
کنترل فرآیند آماری مجموعه ای قدرتمند و توانا از ابزار حل مشکل است که در ایجاد ثبات در فرآیند و بهبود کارآیی از طریق کاهش تغییرپذیری مفید واقع می گردد.
در هر فرآیند مقدار خاصی تغییرپذیری به طور ذاتی وجود دارد. این تغییرپذیری ذاتی در اثر انباشته شدن مجموعه زیادی از انحرافات کوچک و غیرقابل اجتناب به وجود می آید.
در کنترل کیفیت آماری این تغییرپذیری را معمولا به عنوان یک سیستم پایدار می شناسیم. فرآیندی که فقط در حضور انحرافات تصادفی عمل کند را فرآیند تحت کنترل آماری نامند.
منابع ایجاد تغییرپذیری در فرآیند که شامل انحرافات تصادفی نیست را انحرافات با دلیل(Assignable Causes) نامند. فرآیندی که در حضور انحرافات با دلیل عمل کند را فرآیند خارج کنترل گویند.
ابزار هفتگانه SPC
-
هیستوگرام
-
برگه کنترل
-
نمودار پارتو
-
نمودار علت ومعلول
-
نمودار تمرکز نقص ها
-
نمودار پراکندگی
-
نمودار کنترل
کنترل کیفیت به زبان آماری
۱- توزیع، طبیعی(نرمال) باشد.,
۲- مرکزیت آن منطبق بر هدف باشد.
۳- پراکندگی توزیع کم باشد.

کنترل کیفیت آماری، استفاده از تکنیکهای آماری در همه مراحل تولید، مونتاژ و خدمات است، تا بدین طریق بتوانیم محصولی با کیفیت و مطابق با مشخصات مطلوب و مورد نظر مصرفکنندگان تولید کرده و باعث جلب رضایت مشتری شویم.
کیفیت چیزی فراتر از مهارتها، ابزار، فرآیند و شرایط تولیدی است. باید توجه داشت اگر در حین تولید به فرآیند تولید توجه نشود و بازرسی بر روی آن اعمال نشود، امکان ایجاد بسیاری از ضایعات و دوباره کاریها را داریم و محصولی خارج از شرایط کنترلی تولید شده و در نهایت باعث نارضایتی مشتری میشود.