Breaking News
پیاده سازی و استقرار ISO 14001
پیاده سازی و استقرار ISO 14001

پیاده سازی و استقرار ISO 14001

پیاده سازی و استقرار ISO 14001 به عنوان یک سیستم مدیریت زیست محیطی، مربوط به سازمان هایی است که از طریق محصولات، خدمات، فرآیند ها، فعالیت ها و یا عملیات های خود موجب ایجاد آلایندگی زیست محیطی شده که تبعاتی را برای سازمان و جامعه از طریق ایجاد آسیب به محیط زیست شامل هوا، آب، خاک، گیاه، جانور ایجاد می کنند.

استقرار ایزو 14001 چه نتایجی برای سازمان ها دارد؟

سازمان ها از طریق پیاده سازی و استقرار ISO 14001 ، طی فرآیند پایش و اندازه گیری عوامل زیان آور و با استناد به نتایج آن جنبه های زیست محیطی سازمان خود را شناسایی نموده و طی تدوین یک برنامه مدون تلاش می نمایند اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه لازم در راستای حذف و یا کاهش این عوامل با در در نظر گرفتن ملاحظات قانونی و مقرّراتی به انجام برسانند که نتیجه آن عدم ایجاد آلایندگی زیست محیطی توسط محصولات، خدمات، فرآیندها، فعالیت ها و عملیات های سازمان و همچنین عدم نگرانی از شکایات زیست محیطی توسط ذینفعان مرتیط(سازمان حفاظت محیط زیست و ..) است.

پیاده سازی و استقرار ISO 14001
پیاده سازی و استقرار ISO 14001

 استاندارد زیست محیطی-ایزو 14001

استانداردهای خانواده ISO 14000 شامل استانداردهای بین‌المللی در رابطه با سیستم‌های زیست محیطی می‌باشد که به نام تعدادی از کاربردی ترین آنها در زیر اشاره شده است.

این استانداردها در سال 1996 میلادی توسط کمیته فنی 207 سازمان ایزو به وجود آمدند. یک سیستم مدیریت زیست محیطی می‌تواند به عنوان بخشی از سیستم‌های جامع مدیریت به حساب آید. این سیستم‌ها شامل ساختار سازمانی، فعالیتهای طرح‌ریزی، تعریف مسئولیت‌ها، تعیین روش‌ها و فرآیندها و همچنین در اختیارگیری منابع لازم برای تهیه، اجرا، بازنگری و حفظ خط مشی زیست محیطی سازمان است.
سیستم مدیریت زیست محیطی بر مبنای ISO 14001 به عنوان یک الگوی اجرایی توسط مرجع صدور گواهینامه (CB) مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

 لیست استانداردهای کاربردی زیست محیطی-ایزو 14001

  • ایزو ۱۴۰۰۱ این استاندارد با خرابکاری محیطی سازمان‌ها مقابله می‌کند. این استاندارد آنقدر توانایی و انعطاف دارد که با تمام سازمان‌ها ( تولیدی تا خدماتی )در سرتاسر جهان منطبق گردد.
  • ایزو ۱۴۰۰۴ این استاندارد راهنمایی برای ایزو ۱۴۰۰۱ می‌باشد و در آن شرایط و الزامات و جزئیات ایزو ۱۴۰۰۱ مورد بررسی قرار گرفته‌است. این راهنمایی‌ها برای الزامات چگونگی مدیریت زیست‌محیطی و همچنین بررسی و کنترل عملیات زیست‌محیطی به کار می‌رود.
  • سری ایزو ۱۴۰۲۰: برچسب‌های محیطی
  • ایزو ۱۴۰۳۰: به بحث در مورد بررسی نتایج و عواقب تولید محصولات می‌پردازد
  • ایزو ۱۴۰۳۱: ارزیابی شرایط محیطی
  • سری ایزو ۱۴۰۴۰ ( ایزو ۱۴۰۴۰ تا ۱۴۰۴۴ ) ارزیابی چرخه حیات که به بحث در مورد زمینه‌های مدیریت محیطی می‌پردازد.
  • ایزو ۱۴۰۵۰: واژه نامه و تعاریف
  • ایزو ۱۴۰۶۲: به بحث دربارهٔ ایجاد بهبود در محیط می‌پردازد
  • ایزو ۱۴۰۶۳: این ایزو به ایزو ۱۴۰۲۰ الحاق شده‌است و دربارهٔ عواقب و تأثیرات محیطی می‌پردازد.
  • ایزو ۱۴۰۶۴ شماره یک سال ۲۰۰۶: مربوط به گازهای گلخانه‌ای – تعارف و راهنماهایی برای دفع و نابودی گازهای گلخانه‌ای ارائه می‌دهد.
  • ایزو ۱۴۰۶۴ شماره دو سال ۲۰۰۶: مربوط به گازهای گلخانه‌ای
  • ایزو ۱۴۰۶۴ شماره سه سال ۲۰۰۶: مربوط به گازهای گلخانه‌ای – مربوط به راهنمایی‌هایی در زمینه ارزیابی و تشخیص اظهارنامه گازهای گلخانه‌ای
  • ایزو ۱۹۰۱۱ این ایزو به تبیین قوانین ممیزی برای هر دو نوع ایزو ۱۴۰۰۰ و ۹۰۰۰ می‌پردازد. این ایزو جایگزین ایزو ۱۴۰۰۱ شده‌است.

منبع: ویک پدیا

درخواست مشاوره

دانلود روش اجرایی اقدام اصلاحی نسخه قدیم

 مزایای پیاده سازی و استقرار استاندارد زیست محیطی-ایزو 14001

فواید پیاده سازی و استقرار ISO 14001 سیستم مدیریت محیط زیست -اهمیت دادن به جنبه‌های زیست محیطی در تولید و یا ارائه خدمات -یکپارچه کردن سیستم‌های مدیریتی و بهبمود روش‌های مدیریت -به حداقل رساندن موانع غیر تعرفه‌ای تجاری و تسهیل تجارت بین‌الملل با توجه به بها دادن بیشتر به محیط زیست در سازمان‌ها -جلب مشتریان بیشتر و افزایش سهم بازار در سطح بین‌المللی -استفاده بهینه از منابع طبیعی -رعایت قوانین ملی زیست محیطی -حفاظت از محیط زیست و توجه به علائق جامعه در این ارتباط و ….است.

بازگشت به صفحه اصلی

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
X