ذینفعان-سازمان
ذینفعان-سازمان(interested parties) افراد و سازمان هایی هستند که بر اساس یک قرارداد، توافق و یا الزامات قانونی و مقرراتی با سازمان در تعامل بوده و از عملکرد سازمان به صورت مادی و یا معنوی نفع می برند و یا بر عملکرد سازمان اثر می گذارند.
انواع ذینفعان سازمان
- مشتریان
- تامین کنندگان
- کارکنان
- سازمان های مجری قوانین و مقررات دولتی
- سازمان استاندارد
- و…..
الزامات و خواسته های ذینفان
بر اساس بند ۴-۳ استاندارد ایزو ۹۰۰۱ سازمان ها می بایست ذینفعان را شناسایی و الزامات و خواسته های آنان را تعیین نمایند و اقداماتی را جهت برآورده سازی این خواست ها به عمل آورند.
در سازمان هایی که یکی از سیستم های مدیریت(ISO) مستقر شده است، شناسایی ذینفعان و خواسته های آنان و تلاش جهت تعیین نحوه برآورده سازی این خواسته ها از الزامات بوده و مهم است به درستی شناسایی و تعیین گردد.
سوابق مرتبط با نیازهای ذینفعان
در استاندارد روش اجرایی و یا سند مشخصی را تعیین ننموده و صرفا به پایش اطلاعات و الزامات طرف های ذینفع اشاره نموده است که در این مورد خاص بهتر است سندی دال بر شناسایی طرف ذینفع، الزامات/خواسته ها(تعیین نوع الزام، قانونی، استانداردی، مقرراتی و ….) مشخص گردد و در ستونی راهکارها(سازوکار) برآورده سازی هر نوع الزام و یا خواسته تعیین گردد و سپس سوابق اجرا و ارزیابی اثر بخشی نگه داری گردد.