چهارشنبه , 17 آذر 1400
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام
اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :

روش اجرایی

روش اجرایی چیست


روش-اجرایی سندی است که تشریح چگونگی انجام و اجرای یک فرآیند و فعالیت های درون آن به همراه ارتباطات و تعاملات با سایر فرآیند ها و مسئولیت های مربوطه را بیان می کند.

چگونگی تدوین روش اجرایی

روش-اجرایی
روش-اجرایی


برای تدوین این سند لازم است فرد به فرآیند مربوطه و تعاملات آن با سایر فرآیند ها، ساختار روش اجرایی، چگونگی تدوین فرم های روش اجرایی، الزامات استاندارد مدیریت، الزامات سازمان، الزامات قانونی و مقرراتی، الزامات مشتری آشنایی کامل داشته باشد.


ساختار روش اجرایی

ساختار یک روش-اجرایی به صورت معمول از ۹ بند زیر تشکیل شده است.

هدف

منظور و هدف از تدوین روش اجرایی در یک پاراگراف تدوین می گردد.

دامنه کاربرد

در این بند دامنه و مرزهای روش اجرایی بیان می گردد.

مراجع

رفرنس های روش اجرایی شامل الزامات استاندارد، الزامات قانونی و مقرراتی، الزامات مشتری و…تعیین می گردد.

مسئولیت

در این بند مسئولیت های مرتبط با روش اجرایی و فرآیند های مرتبط شامل مسئولیت های اجرا، ارجاع، تایید و تصویب بیان می گردد.

تعاریف

در این بند تعاریف و اصطلاحات برگرفته از استاندارد، تکنیک های بکار رفته و …جهت درک بهتر کاربران شرح داده می شود.

شرح روش اجرایی

در این بند شرح کلی و جزئی چگونگی اجرای فرآیند و تعاملات فرآیندی به همراه اسناد مرتبط نوشته می شود.

سوابق روش اجرایی

درج این بند سلیقه ای بوده و بسته به علاقه مشاور ایزو می تواند در داخل روش اجرایی شامل شرایط نگهداری سوابق درج گردد و یا در یک فرم جدا بنام فرم سوابق کیفی به صورت یکپارچه برای کل سیستم تهیه و تدوین گردد.

مدارک پیوست

در این بند به کلیه اسناد اجرایی روش، شامل فرم ها، چارت ها، چکلیست ها و…اشاره می گردد.

مدارک ذیربط

این بند بیان کننده کلیه مستندات مرتبط از سایر فرآیندها با این روش اجرایی است.

تفاوت روش اجرایی با دستورالعمل

تفاوت روش اجرایی با دستورالعمل در ماهیت کاربرد و استفاده آنها است که روش اجرایی شرح بیان اجرای یک فرآیند است که می تواند در برگیرنده فعالیت ها و عملیات هایی باشه در حالیکه دستورالعمل شرح و شیوه انجام یک فعالیت یا یک عملیات مشخص است.

لیست روش های اجرایی ایزو ۹۰۰۱

روش اجرایی کنترل مستندات و سوابق

روش اجرایی مدیریت منابع انسانی

روش اجرایی مدیریت ریسک ها و فرصت ها

روش اجرایی فروش

روش اجرایی طراحی و تکوین

روش اجرایی خرید و تدارکات

روش اجرایی طرحریزی سیستم و اهداف

روش اجرایی نگهداری و تعمیرات

روش اجرایی انبارش

روش اجرایی عدم انطباق و اقدام اصلاحی

روش اجرایی برنامه ریزی تولید/عملیات

روش اجرایی کنترل تولید/عملیات

روش اجرایی مدیریت دانش

روش اجرایی بازرسی و آزمون

روش اجرایی آموزش

وش اجرایی پایش و تحلیل فرآیند ها

روش اجرایی ممیزی داخلی

روش اجرایی بازنگری مدیریت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
X