Breaking News
دستورالعمل-انبارش
دستورالعمل-انبارش

طبقه-بندی-انبار-ها

طبقه-بندی-انبار-ها از نظر ساختمان

طبقه-بندی-انبار-ها در این دسته بندی بر اساس سازه و ساختار فیزیکی انبارها صورت می گیرد که شامل دسته بندی های زیر می شود:

  • انبارهای محصور

این انبارها به صورت کامل پوشیده شده و محصور است و ابعاد این نوع انبارها متناسب با نیاز سازمان(ماهیت و حجم کالا ها) طراحی می گردد و اصولاً برای ساخت انبارهای اینچنینی از سوله های فلزی با ارتفاع متناسب استفاده می گردد.

معمولا جهت سهولت و افزایش سرعت در انجام امور فیزیکی و اداری در چنین انبار هایی، کلیه امور دریافت، کنترل، ثبت رسید و ثبت کاردکس کالا در داخل انبار انجام می گردد.

در این قبیل انبار ها، کلا مستقیم وارد انبار شده و فرآیند انبارداری شامل دریافت، کنترل، ثبت در سیستم های دستی(روش اجرایی انبارش کالا) و یا کامپیوتری و ارائه رسید به تحویل دهنده در محل انبار صورت می گیرد.

  • انبارهای سر پوشیده

این نوع انبارها به صورت سوله هایی تشکیل شده از ستوان های فلزی و سقف شیروانی می باشند و فاقد دیوار(هانگارد) هستند و کاربرد آنها بیشتر برای انجام امور تعمیرگاهی، نگهداری علوفه، نگهداری مواد شیمیایی و…..می باشد.

  • انبارهای رو باز

به انبارهایی گفته می شود که فاقد سقف بوده و دیوار های آن بسته به شرایط محصور شده و در فضای باز آن کالاها چیده و نگهداری و کف این نوع انبارها دارای شیبی متناسب جهت هدایت آب باران می باشد.

طبقه-بندی-انبار-ها
طبقه-بندی-انبار-ها

طبقه-بندی-انبار-ها بر اساس نوع و نام کالاها

این نوع طبقه بندی انبار ها صرفاً برا مبنای نوع و تیپ کالا ها صورت می گیرد که به شرح ذیل است:

  •  انبارهای مواد اولیه

در این نوع انبارها یک یا چندین نوع مواد اولیه مورد نیاز سازمان انبارش و نگهداری کرد که عموما به این گونه انبارها انبار مواد هم گفته می شود و گاهی نام انبارهای مواد را بر حسب نام کالای موجود درآن نام گذاری می کنند مانند انبار رنگ، انبار لاستیک، انبار غلات و ….

و گاهی نام اینگونه انبارها را بر حسب مشخصات فیزیکی و شیمیایی آن طبقه بندی می کنند مانند انبار مواد شیمیایی، انبار مواد بسته بندی،قطعات برقی، انبار سموم، انبار قطعات یدکی و ….

  • انبارهای کالای نیمه ساخته

این نوع انبار محل انبارش و نگهداری کالاهای نیمه ساخته یا حین تولید می باشد که یک یا چند مرحله از فرایند تولید را گذرانده اند و نیازمند چند مرحله عملیات هستند تا به محصول نهایی تبدیل شوند.

معمولا این نوع انبار ها بسته به ساختار سازمان ها، در اختیار خط تولید بوده و واحد انبار نظارتی بر آن ندارد و بسته به نوع مراحل عملیات صورت گرفته به شرح ذیل دسته بندی و انبارش می گردند;

  1. مرحله برش کاری
  2. مرحله خم کاری
  3. مرحله پانچ
  4. مرحله پولیش کاری
  5. مرحله آبکاری
  6. مرحله رنگ کاری
  7. مرحله تمیز کاری
انبارهای کالای نیمه ساخته
انبارهای کالای نیمه ساخته
  • انبار قطعات یدکی

به انبار ابزار، مواد مصرفی، قطعات یدکی  و….انبار قطعات یدکی گفته می شود که همانند سایر انبار ها دارای سیستم های مدیریت (ISO 9001:2015) دریافت و تحویل قطعات یدکی و مواد مصرفی می باشد که شامل دسته های زیر است:

  1. انبارقطعات و لوازم یدکی ماشین آلات
  2. انبارقطعات و لوازم یدکی وسایل نقلیه
  3. انبار ابزارآلات
  4. انبارملزومات تولیدی
  5. انبار مواد مصرفی ماشین آلات (روغن، گریس، گازوئیل و…

طبقه-بندی-انبار-ها

  • انبار ضایعات

این گونه انبار ها محل انبارش و نگهداری موقت کالاهای ضایعات شامل کالای ورودی ضایعاتی، کالای نیم ساخته ضایعاتی، کالای نهایی ضایعاتی و یا کالاهای ضایعاتی ساخته شده توسط پیمانکار که همانند سایر کالا های دارای بانک اطلاعات در سیستم های موجود سازمان بوده و بعد از تصمیم گیری و تعیین تکلیف از انبار خارج می گردد. 

طبقه بندی انبارها بر اساس خاصیت کالاها

انبارها را میتوان بر حسب خاصیت کالاهایی که در آن انبارش و نگهداری می گردد طبقه بندی کرد از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

انبار مواد قابل اشتعال و انفجار

این نوع انبارها مخصوص نگهداری و انبارش مواد و کالاهایی دارای ریسک اشتعال و انفجار می باشد که دارای شرایط نگهداری خاص می باشند.

معمولا این نوع انبارها را درمحل هایی دور از سایر انبار ها و زیر ساخت های فیزیکی سازمان ها می سازند و معمولاً این قبیل انبار ها فاقد سیم کشی برق بوده و روشنایی آن از طریق ایمن تر همانند چراغ قوه و ….صورت می گیرد.

معمولا در این گونه انبار ها علام هشدار دهنده و بازدارنده نصب می گردد و دارای مقرّرات خاص می باشد.

بعضی از مواد خطر ناک;

  1. نفت
  2. بنزین
  3. تینر
  4. گازوئیل
  5. الکل
انبار مواد قابل اشتعال و انفجار
انبار مواد قابل اشتعال و انفجار

انبار مواد شیمیایی

در این گونه انبار ها مواد شیمایی خطر ناک برای محیط زیست و انسان انبارش می گردد که از طریق تنفس و یا نشت در طبیعت می تواند آسیب رسان باشد.

  1. اسید ها
  2. آب اکسیژنه
  3. اتیلن گلیکول
  4. جیوه
  5. سیانید سدیم

طبقه بندی انبارها بر اساس موقعیت مکانی و عملیاتی

این گونه انبارها برحسب جایگاه استقرار و نوع فعالیت و ماهیت خود دسته بندی و نام گذاری می شودکه در ذیل به چند نمونه از آنها اشاره می شود.

  • انبارهای عمومی

این گونه انبارها مخصوص نگهداری انواع کالاها در اندازه و ابعاد مختلف برای هر مدت زمان می باشد.

  • انبارهای گمرک و ترانزیت

این گونه انبارها عموما در مبادی ورودی و خروجی مرز های کشور قرار دارد که عمدتا در راه های ترانزیتی هوایی (مانند فرودگاه ها) دریایی (مانند بنادر) و زمینی(مبادی ورودی کشور،مرزها و گمرکات) مورد استفاده قرار می گیرد.

شرایط فیزیکی این نوع انبار ها بستگی به نوع کالاهایی که در آنها انبارش می شود داشته و اقلام موجود در این انبارها عمدتا شامل انواع کالاهای وارداتی و صادراتی است.

  • انبارهای متروکه

به انبارهایی گفته می شود که از مدت ترخیص آنها زمانی سپری شده و صاحب یا صاحبان آن برای ترخیص آن کالا در مدت زمان مقرر اقدام و مراجعه نکرده اند و یا از نظر حقوقی صاحب کالا به دلایل سرقت و …در دسترس نبوده(عدم اطلاع، مسافرت، فوت و …) و برابر آیین نامه اجرای قانون تعرفه گمرکی مشمول مقررات کالاهای متروکه می شوند.

  •   انبارهای دپو 

از ترکیب چند انبار که از نظر فیزیکی در کنار هم قرار گرفته اند یک دپو بوجود می آید و در کنار بازارها و مرکز بزرگ فروش قرار دارد جهت سهولت در انتقال کالا ها به مراکز فروش و عرضه.

  زیر ساخت امور انبار داری

زیر ساخت لازم برای امور اداری شامل موارد زیر می باشد;

  1. ساختمان دفتر انبار
  2. تجهیزات انبارش کالا ها شامل;
  3. قفسه
  4. پالت های چوبی، فلزی، پلاستیکی و…
  5. سخت افزار
  6. نرم افزار(کامپیوتر، نرم افزار های رایج امور انبارداری)
  7. اسناد انبار
  8. دانش
  9. افراد خبره در انجام امور انبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp
X