مشاور ایزو کیست؟
مشاور ایزو (ISO Consultant) به افراد و سازمان هایی گفته می شود که در حوزه پیاده سازی، آموزش و استقرار سیستم های مدیریت(Management Systems) فعالیت داشته و سازمان را در پیاده سازی و اجرای سیستم ها و استاندارد های بین المللی (ISO ) یاری می دهند که حاصل آن دو نتیجه کلّی مثبت می باشد.
نتایج پیاده سازی سیستم های مدیریت توسط مشاور ایزو؟
پیاده سازی و استقرار سیستم های مدیریت که توسط مشاور ایزو یا کارشناسان داخل سازمان صورت می گیرد دو نتیجه مثبت برای سازمان ها دارد که نتیجه اول دریافت گواهینامه معتبر ایزو(ISO Certification) است که اولویت بعدی سازمان ها است و دوم ایجاد بهره وری کلی سازمانی است که حاصل از افزایش کارایی(Efficiency) و اثربخشی (Effectiveness) بوده و در نتیجه هدفمند شدن فعالیت ها و عملیاتها با اهداف استراتژیک سازمان و ایجاد نظم، انسجام و انگیزه افراد سازمان برای دستیابی به نتایج دلخواه بوده است که در برگیرنده کمیت و کیفیت در تمام امور سازمان می باشد.
مزایای پیاده سازی ایزو چیست؟ مشکلات پیاده سازی ایزو چیست؟ مدت زمان لازم پیاده سازی ایزو؟ کدام ایزو را دریافت نماییم؟ تفاوت تضمین کیفیت با کنترل کیفیت صدور گواهینامه های ایزو |
مشاور ایزو چه وظایفی دارد؟
در فرآیند پیاده سازی و استقرار سیستم مدیریت کیفیت، مشاور ایزو وظایف مختلفی بر عهده دارد که به صورت کلی در متن قرارداد با مشتری سازمانی تحت عنوان تعهدات مشاور ذکر شده است و به روئیت و تایید کارفرما رسیده است که در ذیل به تعدادی از آنها اشاره می نماییم:
- مطالعه وضعیت فعلی سازمان: مشاور ایزو ابتدا وضعیت کنونی سازمان را مورد مطالعه و ارزیابی قرار می دهد اصطلاحا یک نوع Gap analysis تا بتواند از این طریق فاصله وضعیت فعلی سیستم مدیریت کیفیت را وضعیت مطلوب تعیین نماید.
- طرحریزی سیستم مدیریت: مشاور ایزو (ISO) در طرحریزی و استقرار یک سیستم مدیریت (MS) بر اساس استاندارد ایزو مربوطه، شرکت های تولیدی – خدماتی و موسسات را یاری می دهد که شامل تعیین چارچوب کلی سیستم مدیریت، فرآیند ها، خط مشی، اهداف و مدل کلی بهبود مستمر (چرخه PDCA) است.
- مستندسازی سیستم مدیریت: بی شک یکی از موضوعات اصلی و کلیدی در تمامی سیستم های مدیریت موضوع مستندسازی است که می تواند شامل مستند سازی و تهیه و تدوین پکیج مستندات ایزو شرکت مشتری شامل فرآیندها، روشهای اجرایی، دستورالعمل های کاری، فرمها، چکلیست ها و غیره باشد که حجم، پیچیدگی و تنوع مستندات تدوین شده در فرآیند مشاوره ایزو بستگی به اندازه سازمان-نوع فرآیند ها، محصولات و خدمات، سطح صلاحیت کارکنان و پیچیدگی فرآیند ها (7-5-1) باشد.
- آموزش کارکنان: یکی دیگر از وظایف کلیدی مشاوران ایزو که جزء تعهدات قید شده آنان در قرارداد مشاوره است موضوع ارائه آموزش ها در مراحل مختلف پیاده سازی و استقرار استاندارد ایزو است که می تواند به صورت آموزش های رسمی و منظم مثلا تشریح الزامات ایزو یا ممیزی داخلی بوده و یا آموزش های غیر رسمی همانند آموزش نحوه اجرای مستندات، پایش، تحلیل داده ها باشد که بسته به شرایط و زمان به مدیران و کارکنان فرآیند های مختلف ارائه می گردد.
- همکاری و نظارت بر ممیزیهای داخلی: اصولا ممیزی داخلی جزء وظایف مشاور ایزو نیست مگر آنکه طی قراردادی تحت عنوان شخص دوم، وظیفه ممیزی را برای سازمان به انجام رساند در غیر اینصورت مشاور ایزو صرفا به عنوان مشاور می تواند تیم ممیزی سازمان را همراهی نماید.
- نظارت بر پایش و تحلیل داده ها: در فرآیند مشاوره ایزو، مشاور موظف است بر اجرای صحیح سیستم مدیریت از جمله پایش و اندازه گیری فرآیند ها و تحلیل داده ها نظارت کند و در صورت مشاهده انحراف در اجرا، اصلاح آنرا آموزش دهد.
- همکاری در برگزاری جلسه بازنگری مدیریت: مشاور ایزو زمان و نحوه برگزاری بازنگری مدیریت را برنامه ریزی و بر آن نظارت می نماید تا از تعیین خروجی های بازنگری مدیریت اطمینان حاصل نماید چرا که عدم تعیین خروجی ها می تواند منجر به عدم انطباق ممیزی گردد.
- همکاری در برگزاری ممیزی صدور گواهینامه: تعیین و انتخاب ممیزی صدور گواهینامه (شرکت CB) جزء وظایف مشاور ایزو نمی باشد ولی در صورت درخواست سازمان، مشاور ایزو می تواند سازمان مشتری را در انتخاب مناسبترین ممیز صدور گواهینامه و بر اساس شاخص های زیر یاری نماید: تجربه شرکت cb در کسب و کار سازمان، میزان اعتبار گواهینامه صادره، اکردیت بودن شرکت صادر کننده و ردیابی آن در سازمان IAF.
۳ پارامتر کلیدی در اثر بخشی سیستم مدیریت توسط مشاور ایزو
قطعاً سه موئلفه کلیدی زیر تعیین کننده میزان اثربخشی یک سیستم مدیریتی پیاده سازی شده توسط مشاور ایزو است که می بایست پیش از انتخاب مشاور و شروع بکار پیاده سازی توسط مدیران ارشد سازمان مورد بررسی قرار گرفته و برای آن برنامه داشته باشند چرا که با نبود هر عامل کلیدی زیر، استاندارد ایزو استقرار یافته ممکن است منجر به صدور گواهینامه ایزو (ISO) شود ولی اثر بخشی نخواهد بود.
تعهد مدیریت به برآورده سازی الزامات
بی شک اولین و مهمترین پارامتر کلیدی در خصوص اثر بخشی یک سیستم مدیریتی مستقر شده در سازمان تعهد مدیریت ارشد در خصوص برآورده سازی الزامات استاندارد، قانونی و مقرراتی و مشتری از طریق حمایت و پشتیبانی از استقرار سیستم طی یک بیانیه مدون و همچنین تامین منابع لازم و پیگیری میزان دستیابی به اهداف از طریق جلسات بازنگری مدیریت است که تضمین کننده ایجاد، حفظ و بهبود هر سیستم مدیریتی می باشد.
دانش و تسلط کافی مشاور ایزو به فرآیند پیاده سازی
دومین موئلفه مهم در اثربخشی یک سیستم مدیریت دانش و تخصص مشاور ایزو در پیاده سازی و هدایت و آموزش کارکنان سازمان در تمام طول مراحل پیاده سازی ایزو می باشد که این امر از طریق شناسایی، ارزیابی و انتخاب یک مشاور ایزو مستقل یا یک شرکت مشاوره ایزو حاصل می گردد.
پذیرش استقرار سیستم مدیریت توسط کارکنان سازمان
اگر بپذیریم موتور حرکت یک سیستم مدیریت در سازمان کارکنان علاقه مند و با انگیزه است بی ربط نگفته ایم لذا برای اجرای اثربخش هر سیستم مدیریتی نیاز به همکاری و همراهی کارکنان سازمان است و عدم وجود این همکاری و همراهی، عدم اجرا یا عدم اجرای صحیح استاندارد ایزو مورد نظر را به همراه دارد.
انتخاب مشاور ایزو ISO از میان شرکت های مشاور ایزو یا کارشناسان مستقل؟
انتخاب مشاوران ایزو می تواند از میان شرکت های مشاور ایزو و یا کارشناسان مستقل صورت گیرد و تعیین آن بسته به نوع و رویکرد سازمان مشتری متفاوت است چرا که تعدادی شرکت ها و سازمان های دولتی و عمومی الزام و تمایل بیشتری به انتخاب و استفاده از خدمات یک شرکت مشاوره ایزو دارند تا انتخاب کارشناسان ایزو و در مقابل تعداد دیگری از شرکت های تولیدی و خدماتی انتخابشان کارشناسان ISO است چرا که احساس می کنند بروکراسی کمتری در تعامل با مشاوران سیستم های مدیریت را داشته و در مقابل خدمات سریع و در دسترس تری را در زمینه مشاوره پیاده سازی سیستم های مدیریت-ایزو دربافت می نمایند.
روش های انتخاب مشاور ایزو
بررسی رزومه مشاورین سیستم های مدیریت
تحصیلات مرتبط (رشته های مدیریت، صنایع، مکانیک و غیره)
سابقه و تجربه کافی در زمینه پیاده سازی و استقرار
مدت زمان همکاری مشاور با شرکت های مشتری(تعداد دوره های همکاری برای اخذ و تمدید گواهینامه)
قابل اعتماد بودن مشاور(درانجام وظایف، اتمام پروژه، رازداری و…)
قیمت رقابتی
شرایط پرداخت مناسب
مشاوره ایزو
مشاور ایزو 9001مشاور ایزو 9001 به سازمان ها(کارشناسان مشاور سازمان) و یا افرادی گفته می شود که دارای صلاحیت های لازم شامل تحصیلات مرتبط مدیریتی، دانش و تجربه پیاده سازی استاندارد ایزو ۹۰۰۱ را داشته و می توانند ….بیشتر بخوانید |
|
مشاور ایزو ۱۴۰۰۱مشاور ایزو 14001 به کارشناسانی گفته می شود که دارای رشته های مرتبط زیست محیطی بوده و یا دارای تجربه کافی در پیاده سازی و استقرار استاندارد های زیست محیطی همانند ایزو ۱۴۰۰۱ یا HSE را در صنعت های …..بیشتر بخوانید |
|
ایزو 45001یک استاندارد بین المللی برای استقرار سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی است که هدف از آن حفظ سلامت کارکنان از طریق …. بیشتر بخوانید |
|
ایزو 10002یک استاندارد بین المللی برای استقرار سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی است که هدف از آن حفظ سلامت کارکنان از طریق …. بیشتر بخوانید |
|
مشاور ایزو 10003که یک استاندارد برای رسیدگی به شکایت مشتریان در بیرون سازمان است شامل طرحریزی سیستم مدیریت و فرایند حل اختلافات و یافتن راه حلی برای رسیدگی به شکایات ….بیشتر بخوانید |
|
ایزو 10004یک استاندارد بین المللی برای استقرار سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی است که هدف از آن حفظ سلامت کارکنان از طریق …. بیشتر بخوانید |
|
ایزو 13485ایزو 13485 یک استاندارد بین المللی برای استقرار سیستم مدیریت کیفیت در تجهیزات پزشکی است که هدف از آن حفظ سلامت محصولات پزشکی در زنجیره تولید و تامین تا استفاده و بکارگیری توسط کاربران، بیماران و ….می باشد…..بیشتر بخوانید |
|
مشاوره پیاده سازی ایزو 27001یک استاندارد بین المللی برای استقرار سیستم مدیریت امنیت اطلاعات(ISMS) است که هدف از استقرار آن شناسایی و رفع باگ های امنیتی در سازمان در حوزه منابع فیزیکی و اطلاعاتی و همچنین ….بیشتر بخوانید |
|
ایزو 15189یک استاندارد بین المللی برای استقرار سیستم مدیریت کیفیت در آزمایشگاه های پزشکی می باشد تا طی استقرار این استاندارد اطمینان از اثربخشی آزمایش های تشخیص طبی و ژنتیک …. بیشتر بخوانید |
|
مشاوره پیاده سازی ایزو ۲۹۰۰۱الزامات سیستم مدیریت کیفیت را برای طراحی، توسعه، تولید، نصب و خدمات محصول در صنایع نفت، پتروشیمی و گاز طبیعی تعریف می کند. این استاندارد که نتیجه مستقیم مشارکت بین ایزو و ….بیشتر بخوانید |
|
مشاوره ایزو ۲۲۰۰۰یک استاندارد جهانی در خصوص تولید، بسته بندی، انبارش و حمل مواد غذایی در کل زنجیره تامین از مبدا تا مقصد یعنی محل مصرف کننده به صورت …بیشتر بخوانید |
|
مشاوره ایزو ۱۷۰۲۵که یک استاندارد مدیریتی برای تعیین صلاحیت آزمایشگاه های آزمون و کالیبراسیون است شامل طرحریزی سیستم و فرآیند ها می باشد که دارای دو بخش کلی مدیریتی و فنی است. هدف از استقرار ….بیشتر بخوانید |
نتایج پیاده سازی سیستم های مدیریت
الف) اولین نتیجه پیاده سازی ایزو
استقرار یک سیستم مدیریت اثر بخش در سازمان است که موجب بهینه سازی فرآیندها، افزایش کارایی و راندمان در تولید و خدمات می گردد.
ب) دومین نتیجه پیاده سازی ایزو
دریافت گواهینامه معتبر ایزو از سازمان های ذیصلاح و تایید شده بین المللی می باشد که این امر حاصل تلاش های مشاوران باصلاحیت سیستم های مدیریت و کارکنان سازمان می باشد.
چرا به مشاور ایزو نیاز داریم؟
تجربه مشاوران سیستم های مدیریتی ISO
ماهیت شغل مشاوره سیستم های مدیریت ایجاب می نماید که وی در طول سالیان فعالیت خود به سازمان ها و شرکت های بزرگ و کوچک، صنعتی و خدماتی زیادی مراجعه نماید و با افراد مختلف، زیر ساخت ها، تجهیزات تولیدی و کمک تولیدی، فرآیند ها، مستندات، روش های اجرای سیستم ها، محدودیت ها و مشکلات، فرصت ها و راه حل ها و تکنینک های حل مسأله فراوانی ارتباط داشته باشد که موجب توانمندیهای وی در ارئه خدمات با کیفیت می گردد.
خدمات با کیفیت مشاوره ایزو ISO
پیاده سازی و استقرار سیستم های مدیریت توسط مشاوران خبره شامل مجموعه ای از فعالیت های تخصصی زیر است:
- شناسایی ضعف ها و قوت های سازمان
- شناسایی فرصت ها و تهدید های سازمان
- ارائه راه حل ها و پیشنهاد های سازنده
- توانایی برقرار ارتباط صحیح با پرسنل
- توانایی استخراج اطلاعات از پرسنل
- توانایی مدیریت جلسات
- توانایی حل مسأله
- توانایی کاهش تعارضات در جلسات
- طراحی با کیفیت سیستم مدیریت
- تدوین با کیفیت ساختار سازمان، فرآیند های و کل مستندات سیستم مدیریت
- مدیریت زمان در اجرای پروژه توسط مشاور ایزو
- ایجاد تغییر مثبت در سازمان
- ایجاد تحرک سازمانی در کارکنان ستادی
- اعتماد بالای ممیزان به قابلیت سیستم طراحی شده
- خدمات با کیفیت پیاده سازی می باشد.
اجرای پروژه در زمان مقرّر توسط مشاوران ایزو
یکی از موئلفه های مهم برای سازمان در خصوص پیاده سازی و استقرار سیستم ها و زیر سیستم های مدیریت، موضوع زمان پیاده سازی و استقرار تا دریافت گواهینامه (Certificate) است که اگر طولانی تر از زمان مقرّر گردد، موجب افزایش هزینه های اضافی و سربار برای سازمان می گردد و همچنین امکان دستیابی به سایر اهداف در حوزه دریافت گواهینامه ایزو محقق نخواهد گردید.
به همین منظور بکار گیری خدمات مشاور ایزو خبره و مسلط به امور سیستم های مدیریت از دو جهت به سازمانها کمک می نماید. اول از جهت کیفیت پیاده سازی سیستم مدیریت شامل مستند سازی، آموزش و استقرار سیستم و دوم از جهت بسیج کردن کارشناسان و کارکنان مرتبط در اجرای سیستم به دلیل داشتن دانش، تجربه تخصص و همچینن توانایی کار با دیگران که حاصل همکاری با افراد مختلف در سازمان ها است.
مشاور ایزو -اخد گواهینامه ایزو
درجه اطمینان به دریافت گواهینامه های بین المللی ISO در صورت بکارگیری خدمات مشاور ایزو بسیار بالا بوده چرا که وی در قرارداد یا تفاهم نامه به روشنی تعهد به دریافت گواهینامه برای سازمان را قید می نماید که این امر موجب اطمینان خاطر مدیریت ارشد سازمان و سایر کارکنان می گردد.