ایزو 9004 یک استاندارد بینالمللی برای مدیریت کیفیت است که راهکارهایی را در جهت بهبود عملکرد در دستیابی به موفقیت پایدار ارائه می نماید. در واقع ایزو 9004 با رهنمودهای خود باعث بهبود فرآیند ها، ارتباطات اثربخش، ایجاد فرهنگ کیفیت محور در برآورده سازی نیازها و انتظارات مشتریان و سایر ذینفعان می گردد.
همچنین استاندارد ISO 9004 با ایجاد سیستم منظم خود ارزیابی به عنوان یک ابزار بازنگری سطح بلوغ سازمانی، نقاط ضعف و قوت سیستم مدیریت کیفیت را در سطوح مختلف سازمان همانند رهبری، راهبرد، سیستم کیفیت، منابع و فرآیند ها جستجو نموده و تلاش می نماید آنها را بهبود نماید. در واقع، ایزو 9004 به سازمانها کمک مینماید تا به عنوان یک سازمان پویا و پایدار، روی رشد و توسعه خود تمرکز نموده و بهبود مستمر را در همه جنبه های سازمان تجربه کنند.
ایزو 9004 چیست؟
مدیریت برای موفقیت پایدار یک سازمان – یک سیستم مدیریت کیفیت (Managing for the sustainable success of an organization – a quality management system) یک استاندارد بینالمللی است که توسط توسط كميته فني شماره 176 سازمان بینالمللی استانداردسازی ايزو (176 TC/ISO) منتشر شده است. این استاندارد به عنوان یک راهنما شامل مباحث و رهنمودهایی است برای بهبود کارآیی سازمانها در ارتباط با مدیریت کیفیت و مدیریت کارآمدی.
استقرار ایزو 9004 مناسب چه سازمان هایی است؟
استقرار ایزو 9004 برای هر سازمانی صرف نظر از اندازه، نوع و فعالیت آن قابل اجرا است به شرطی که بستر آن آماده باشد که می توان به تصمیم و پشتیبانی مدیریت عالی، تامین منابع و زیر ساخت و همچنین پذیرش ایجاد یک سیستم مدیریت کیفیت با رویکرد جامع و پایدار در نزد کارکنان سازمان اشاره نمود. که در این شرایط سازمان ها می توانند با استفاده از دانش داخل سازمانی و یا بکارگیری مشاوران با صلاحیت ایزو اقدام به پیاده سازی و استقرار این استاندارد نمایند. از کلیدی ترین وظایف مشاوران ایزو در طول فرآیند مشاوره ایزو ایجاد و تدوین مستندات ایزو 9004 متناسب با اندازه، فرهنگ و صلاحیت کارکنان سازمان است.
سه تفاوت کلیدی ایزو 9001 و ایزو 9004 کدام است؟
موضوع هر دو استاندارد سیستم مدیریت کیفیت است با این تفاوت که ISO 9001:2015 بر برآورده سازی الزامات و خواسته های مشتری تمرکز دارد در حالیکه ISO 9004:2018 با رویکرد جامع تر بر روی بهبود عملکرد تمامی جنبه های سیستم مدیریت تاکید دارد که هدف از آن دستیابی به موفقیت پایدار در سازمان است. در زیر به سه تفاوت عمده و کلیدی سیستم های مدیریت کیفیت ایزو 9001 و ایزو 9004 می پردازیم:
- تمرکز بر بهبود مستمر: استاندارد ایزو 9001 بر برآورده سازی الزامات و نیازهای مشتری تاکید دارد، اما ایزو 9004 به سازمان رهنمود می دهد تا از طریق بهبود مستمر، عملکرد کلی خود را افزایش دهند.
- توسعه مدیریت ریسک و فرصتها: ایزو 9004 سازمان را ترغیب میکند تا به طور جامع تری به مدیریت ریسک و فرصتهای تجاری بپردازد اما ایزو 9001 بر شناسایی و ارزیابی ریسک عوامل تاثیر گذار بر اهداف و استراتژی ها و همچنین فرآیند ها تاکید دارد.
- رویکرد بلندمدت: تامید استاندارد ایزو 9004 بر پایداری بلندمدت و ایجاد ارزش افزوده برای کلیه ذینفعان (کارکنان، مشتریان، جامعه و غیره) است.
جهت دانلود متن فارسی استاندارد ایزو 9004 به انتهای صفحه مراجعه نمایید |
ساختار استاندارد ایزو 9004
- رهبری و مدیریت: تأکید بر رهبری قوی و همسو کردن اهداف سازمانی با اهداف بلندمدت.
- راهبردها و سیاستها: تنظیم استراتژیها و سیاستها به منظور دستیابی به مزیتهای رقابتی و پایداری.
- مدیریت منابع: تاکید بر استفاده بهینه از منابع سازمانی، به ویژه منابع انسانی و فنی.
- پایش و اندازهگیری: بررسی و ارزیابی مداوم عملکرد و ارزیابی انطباق با اهداف به عنوان یک ابزار.
- بهبود و نوآوری: تأکید بر نوآوری و بهبود مستمر برای دستیابی به عملکرد پایدار.
ایزو 9004 به سازمانها شامل شرکت های تولیدی، صنعتی، خدماتی و غیره یک رویکرد جامع برای موفقیت پایدار ارائه میدهد و به آنها کمک میکند که نه تنها الزامات کیفیت را رعایت کنند بلکه فراتر از آن رفته و عملکرد کلی خود را ارتقا دهند.