فرآیندهای سازمان به یک یا مجموعه ای از فعالیت ها گفته میشود که ورودى ها را تبدیل به خروجی می نماید . در واقع فرآیند یک چرخه است که طی بکارگیری منابع و زیرساختها قادر است ورودی های دریافت شده را تبدیل به خروجی ها نماید .فرآیندهای-سازمان به هم وابسته بوده و همواره در تعامل هستند و خروجی بعضی فرآیندها به عنوان ورودی فرآیند بعدی مورد استفاده قرار میگیرد، در زیر مثالی از تعامل و ارتباط فرآیندها بیان شده است.
رویکرد فر آیندی چیست:
رویکرد فرآیندی در سازمان ها نگرشی نوین و جامع است که توسط کلیه مدیران و کارکنان سازمان درک شده و طی آن پس از شناسایی هر فرآیند، ورودی ها و خروجی های فرآیند تعیین می گردد که این امر خود تعیین کننده ارتباط و تعامل هر فرآیند با فرآیندهای دیگر درون و بیرون سازمان بوده که منجر به ایجاد یک سیستم مدیریت جامع و منسجم می گردد.
چرا رویکرد فرآیندی برای سازمان ها مفید است؟
به دلیل اینکه در رویکرد فرآیندی بهینه سازی در روش های دریافت منابع، شناسایی و کاهش ریسک های فرآیندی، دریافت ورودی ها، انجام عملیات ها و فعالیت ها، ارائه خروجی ها، و همچنین شفافیت در تفکیک وظایف و مسئولیت واحد های سازمانی و افراد درون آن صورت می گیرد، موجب بهبود عملکرد فرآیند ها و کل سیستم می گردد.
دسته بندی فر آیند های سازمان:
فرآیندهای-سازمان عموما سه دسته هستند که به فرآیندهای اصلی ، مدیریتی و پشتیبانی شناخته می شوند و اساس هر سازمانی بر فر آیند های اصلی آن استوار است که با رسالت و فلسفه وجودی سازمان در ارتباط است همانند فرآیند تولید و فروش .
الزامات فرآیندی در استاندارد ایزو ۹۰۰۰۱
بر اساس بند ۴-۴ الزامات سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 سازمان ها ملزم به شناسایی و تعیین فرآیندهای خود و همچنین تعیین تعاملات و توالی آنها در راستای کسب و کار و اهداف سازمان هستند.
پکیج شناسنامه فرآیندها
در این شرکت فرآیندهای سازمان تحت عنوان سه پکیج زیر و در مجموع ۱۲ فرآیند تهیه و در قالب مستندات ایزو جهت دانلود در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است که به شرح زیر است:
پکیج فرآیندهای اصلی(COP):
فرآیند های اصلی چیست
فرآیند های اصلی در واقع همان فرآیند های اولیه و پایه ای هر کسب و کار است که بدون آنها، شرکت، واحد سازمانی و ….موضوعیت نخواهد داشت.
در واقع رسالت و فلسفه ایجاد سازمان اجرای آن فرآیند هاست که در راستای ارائه محصول و یا خدمات به مشتریان صورت گرفته است.
پکیج فرآیند های اصلی بسته به نوع سازمان، رسالت اصلی یعنی تولیدی/خدماتی تعیین شده است که طی آن فرآیندهای زیر در آن اصلی(COP) تعیین شده است؛
- فروش
- طراحی و تکوین
- تولید
پکیج فرآیندهای مدیریتی(MOP)
فرآیند های مدیریتی چیست
به فرآیند هایی گفته می شود که وظیفه تصیمم گیری در حوزه خط مشی، اهداف و استراتژی ها و همچنین تصمیم گیری در خصوص خروجی های بازنگری مدیریت، بهبود مستمر سیستم مدیریت و تامین منابع اصلی سازمان را بر عهده دارد.
- پایش، تحلیل و بهبود
- تضمین کیفیت(تضمین،مدیریت ریسک، فرصت/ تغییر)
- بازنگری مدیریت
پکیج فرآیندهای پشتیبان(SOP)
فرآیند های پشتیبان چیست
فرآیند های پشتیبان به فرآیند های گفته می شود که وظیفه آنها ارائه خدمات و پشتیابانی به فرآیند های اصلی بر عهده دارد که به طور مثال می توان به فرآیند نگهداری و تعمیرات و آموزش اشاره نمود.
این پکیج مستندات که مربوط به یک شرکت تولیدی خدماتی است، فرآیندهای پشتیبان آن شامل موارد زیر است که همراستا با سایر فرآیند ها و در راستای پشتیبانی از اجرا و اثر بخشی سیستم مدیریت تهیه و در دسترس می باشد؛
- برنامه ریزی تولید
- نگهداری و تعمیرات(PM)
- خرید و ارزیابی تامین کنندگان
- پایش و اندازه گیری محصول/خدمت و کالیبراسیون
- مدیریت منابع و آموزش
- انبارش