فرآیندهای سازمان

فرآیندهای-سازمان

فرآیندهای سازمان به یک یا مجموعه ای از فعالیت ها گفته میشود که ورودى ها را تبدیل به خروجی می نماید . در واقع فرآیند یک چرخه است که طی بکارگیری منابع و زیرساختها قادر است ورودی های دریافت شده را تبدیل به خروجی ها نماید .فرآیندهای-سازمان به هم وابسته بوده و همواره در تعامل هستند و خروجی بعضی فرآیندها به عنوان ورودی فرآیند بعدی مورد استفاده قرار میگیرد، در زیر مثالی از تعامل و ارتباط فرآیندها بیان شده است.

رویکرد فر آیندی چیست:

رویکرد فرآیندی در سازمان ها نگرشی نوین و جامع است که توسط کلیه مدیران و کارکنان سازمان درک شده و طی آن پس از شناسایی هر فرآیند، ورودی ها و خروجی های فرآیند تعیین می گردد که این امر خود تعیین کننده ارتباط و تعامل هر فرآیند با فرآیندهای دیگر درون و بیرون سازمان بوده که منجر به ایجاد یک سیستم مدیریت جامع و منسجم می گردد.

چرا رویکرد فرآیندی برای سازمان ها مفید است؟

به دلیل اینکه در رویکرد فرآیندی بهینه سازی در روش های دریافت منابع، شناسایی و کاهش ریسک های فرآیندی، دریافت ورودی ها، انجام عملیات ها و فعالیت ها، ارائه خروجی ها، و همچنین شفافیت در تفکیک وظایف و مسئولیت واحد های سازمانی و افراد درون آن صورت می گیرد، موجب بهبود عملکرد فرآیند ها و کل سیستم می گردد.

 

دسته بندی فر آیند های سازمان:

فرآیندهای-سازمان عموما سه دسته هستند که به فرآیندهای اصلی ، مدیریتی و پشتیبانی شناخته می شوند و اساس هر سازمانی بر فر آیند های اصلی آن استوار است که با رسالت و فلسفه وجودی سازمان در ارتباط است همانند فرآیند تولید و فروش .

فرآیندهای-سازمان

الزامات فرآیندی در استاندارد ایزو ۹۰۰۰۱

بر اساس بند ۴-۴ الزامات سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 سازمان ها ملزم به شناسایی و تعیین فرآیندهای خود و همچنین تعیین تعاملات و توالی آنها در راستای کسب و کار و اهداف سازمان هستند.

پکیج شناسنامه فرآیندها

در این شرکت فرآیندهای سازمان تحت عنوان سه پکیج زیر و در مجموع ۱۲ فرآیند تهیه و در قالب مستندات ایزو جهت دانلود در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است که به شرح زیر است:

فرآیندهای-سازمان
فرآیندهای-سازمان

پکیج فرآیندهای اصلی(COP):

فرآیند های اصلی چیست

فرآیند های اصلی در واقع همان فرآیند های اولیه و پایه ای هر کسب و کار است که بدون آنها، شرکت، واحد سازمانی و ….موضوعیت نخواهد داشت.

در واقع رسالت و فلسفه ایجاد سازمان اجرای آن فرآیند هاست که در راستای ارائه محصول و یا خدمات به مشتریان صورت گرفته است.

پکیج فرآیند های اصلی بسته به نوع سازمان، رسالت اصلی یعنی تولیدی/خدماتی تعیین شده است که طی آن فرآیندهای زیر در آن اصلی(COP) تعیین شده است؛

  1. فروش
  2. طراحی و تکوین
  3. تولید

دانلود پکیج فرآیندهای اصلی

پکیج فرآیندهای مدیریتی(MOP)

فرآیند های مدیریتی چیست

به فرآیند هایی گفته می شود که وظیفه تصیمم گیری در حوزه خط مشی، اهداف و استراتژی ها و همچنین تصمیم گیری در خصوص خروجی های بازنگری مدیریت، بهبود مستمر سیستم مدیریت و تامین منابع اصلی سازمان را بر عهده دارد.

  1. پایش، تحلیل و بهبود
  2. تضمین کیفیت(تضمین،مدیریت ریسک، فرصت/ تغییر)
  3. بازنگری مدیریت

دانلود پکیج فرآیندهای مدیریتی

فرآیندهای-سازمان
فرآیندهای-سازمان

پکیج فرآیندهای پشتیبان(SOP)

فرآیند های پشتیبان چیست

فرآیند های پشتیبان به فرآیند های گفته می شود که وظیفه آنها ارائه خدمات و پشتیابانی به فرآیند های اصلی بر عهده دارد که به طور مثال می توان به فرآیند نگهداری و تعمیرات و آموزش اشاره نمود.

این پکیج مستندات که مربوط به یک شرکت تولیدی خدماتی است، فرآیندهای پشتیبان آن شامل موارد زیر است که همراستا با سایر فرآیند ها و در راستای پشتیبانی از اجرا و اثر بخشی سیستم مدیریت تهیه و در دسترس می باشد؛

  1. برنامه ریزی تولید
  2. نگهداری و تعمیرات(PM)
  3. خرید و ارزیابی تامین کنندگان
  4. پایش و اندازه گیری محصول/خدمت و کالیبراسیون
  5. مدیریت منابع و آموزش
  6. انبارش

دانلود پکیج فرآیندهای پشتیبان

دانلود شناسنامه فرآیند ها
دانلود شناسنامه فرآِیند ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp